حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

عقیم سازی حیوانات (گربه ها)

با ما همراه باشید با مقاله عقیم سازی حیوانات از مجموعه مقالات بارداری و عقیم سازی حیوانات خانگی.

عقیم-سازی-حیوانات

با ما همراه باشید با مقاله عقیم سازی حیوانات از مجموعه مقالات بارداری و عقیم سازی حیوانات خانگی.

عقیم سازی چیست؟

جراحی برداشت بیضه ها یا کستریشن، در نر ها و یا برداشت تخمدان و رحم  ،  اوری هیسترکتومی (OHE) در ماده ها، شایع ترین جراحی حیوانات کوچک است که در برخی کشورها انجام می شود . (Salmeri et al. 1991b; Gunzel-Apel 1998; Greenfield et al. 2004).

بهترین زمان برای عقیم سازی گربه نر:

برای عقیم سازی گربه نر باید صبر می‌کنیم تا گربه به سن بلوغ برسد، بلوغ گربه نر از 6 ماهگی تا 9 ماهگی است و نشانه های خود را بروز می دهد. گربه نر می تواند در این سن با گربه های ماده رابطه جنسی داشته باشد اما تا سن یک سالگی توانایی بارور کردن آن‌ها را ندارد. جراحی عقیم سازی گربه نر کمتر از یک ساعت طول می کشد. بهتر است در حدود پنج ماهگی گربه نر را برای ویزیت پیش دامپزشک ببرید، آزمایش خون برای آماده سازی عمل از گربه شما گرفته می‌شود، همچنین سونوگرافی برای مراحل آماده سازی گربه. قبل از عمل عقیم سازی گربه باید ناشتا باشد.

عمل گربه نر

این عمل به دو صورت زیر انجام می شود و روش اول به دلیل مزایا که دارد توصیه می شود.
1_برداشتن بیضه ها از طریق جراحی

2_روش وازکتومی، روشی است که با بریدن و گره زدن وازدفران بدون تغییر در سطح هورمون‌های جنسی انجام می‌شود. (در این روش رفتار های جنسی کاهش نمی یابد در واقع تنها مزیتی که دارد که از زاد و ولد جلوگیری می کند مزایای عقیم کردن گربه هم کمتر می‌شود.)

نشانه های بلوغ گربه ماده و عقیم سازی:

نشانه‌های بلوغ گربه ماده، ریزش مو است و شاید بصورت ناگهانی گربه شما مهربان شده باشد که این یکی دیگر از نشانه های بلوغ می‌باشد، مالیدن خود به سطوح نرم در خانه، لیسیدن ناحیه تناسلی و گرفتن شکل رابطه جنسی بطوریکه پاهای جلوی خود را خم کرده و دم خود را کنار برده و قسمت تناسلی بدن خود را نمایش داده است و مهم تر از همه دچار فحلی می شود.

عقیم سازی گربه ماده

در رابطه با گربه های ماده جراحی به صورت باز یا بسته می‌تواند انجام شود یا به طریق تزریق دارو می باشد، روش جراحی باز، با برداشتن رحم و تخم دان ها همراه است جراحی بسته یا لاپاروسکوپی که تخم دان‌ها از طریق دو شکاف بسیار کوچک نیم سانتی متری تا یک سانتی متری برداشته می‌شود تمام روش‌های این عمل هستند.
روش های جراحی باز را تیتیر وار بیان می‌کنیم:

1_درآوردن رحم و دو تخمدان

2_درآوردن رحم و یکی از تخمدان ها

3_درآوردن تخم ها

4_ انسداد لوله فالوپ که به تغییر در سطح هورمون های جنسی نمی شود.

فحلی گربه چیست:

دوره فحلی گربه‌ها بعد از بلوغ ایجاد می‌شود، این دوره که 7 تا 10 روز است و سه بار در سال اتفاق می افتد گربه ها آماده جفت گیری می‌شوند هر بار زایمانگربه  سه ماه به طول می‌انجامد و شش توله به دنیا می‌آورد. دو ماه به بچه گربه ها شیر می دهد و این اتفاق دوباره تکرار می شود. ریزش مو، مهربان شدن گربه، گربه خودش را به اسباب نرم خانه می مالد و اگر صاحب خانه حواسش به گربه خود نباشد از خانه برای شیطنت بیرون می رود یا دوستانش را به خانه می آورد از راهی که به ذهن شما خطور نمی کند؛ نشانه‌های این دوره هستند.

مزایای عقیم سازی در گربه‌های نر:

مزایای عقیم سازی گربه بسیار زیاد است اما برای بعضی از افراد بحث برانگیز است، شاید در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا از دوستان خود در مورد مزایا و معایب عقیم سازی گربه شنیده‌اید: بعضی از مطالب به وسیله افراد غیر متخصص گفته می‌شود.

مسئله دیگر اینکه باید بدانیم که دامپزشکان هم به اندازه دیگران به حیوانات خانگی عشق می‌ورزند و برای همین است که این رشته و تخصص سخت را انتخاب کرده‌اند. همانطور که گفته شد عقیم کردن گربه فقط برای جلوگیری از زاد و ولد نیست بلکه طول عمر گربه شما را افزایش می دهد و به بهبود کیفیت زندگی گربه تاثیر بالایی دارد، علاوه بر این جلوی خیلی از رفتار های جنسی نا هنجار گربه شما هم می گیرد.

مزایای این عمل بشرح زیر است:

1_کاهش عفونت ها ادراری

2_ کاهش ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی

3_کاهش احتمال فرار از خانه و خطر های بیرون از خانه نظیر دزدیده شدن تصاف و

4_کاهش میوهای شبانه

5_کاهش رقابت و درگیری با دیگر گربه ها و حیوان خانگی دیگر

6_کاهش خطر ابتلا به بیماری خطرناک ایدز گربه ها

7_کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

این بیماری‌های دردناک علاوه بر رنج بسیار برای گربه خانگی شما در صورت بروز هزینه‌های زیادی دارد، قیمت و هزینه جراحی عقیم سازی گربه نسبت به سختی و هزینه درمان این بیماری‌ها بسیار پایین می‌باشد.

مزایای عقیم سازی برای گربه ماده:

مزایای عمل عقیم کردن در جنس ماده گربه‌ها این چنین است:

با در آوردن اندام های جنسی، سرطان‌ها و عفونت‌ها رحم و کیست‌های تخم دان دیگر رخ نمی‌دهد.

طول عمر گربه های عقیم شده  نسبت به گربه های عقیم نشده بیشتر است.

دیگر مزایای مهم این عمل که منجر به افزایش طول عمر و کیفیت زندگی گربه شما می شود را توضیح می دهیم:

جلوگیری از بیماری ایدز گربه‌ها

کاهش سر و صداهای شبانه گربه

جلوگیری از بارداری و خطرات ناشی از بارداری

 

و وضع حمل غیر استاندارد

کنترل جمعیت گربه‌ها( پیدا کردن سرپرست برای گربه های نازنین سخته بعضی از آنها خیابانی می شوند و زندگی سختی دارند)

رفتار گربه بعد از عقیم شدن:

با عقیم سازی و کاهش ترشح هورمون های جنسی رفتارهای نرینگی گربه نر، کاهش پیدا می‌کند. درگیری و کنش بین همنوعان و میل به بیرون رفتن و هرز پرسه‌ها نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا میکند و گربه ها مهربان می‌شود، به اشتباه این باور بوجود می‌آید عقیم کردن گربه نر به افسردگی گربه می انجامد اما این رفتار مناسب یک گربه است.

آیا دوست دارید بچه گربه را با سختی بزرگ کرده‌اید در درگیری با بقیه گربه‌ها نابینا شود و عمر کمی داشته باشد؟ مطمئن باشید مزایای عقیم سازی گربه ها از معایب آن بیشتر است. در کل رفتار گربه نر بعد از عقیم سازی بهبود می‌یابد.

مراقبت بعد از عمل عقیم سازی گربه نر:

مراقبت بعد از عقیم سازی گربه نر بسیار آسان است. به توصیه دامپزشک گوش دهید و هر سوالی دارید بپرسید. گربه شما حین عمل بیهوش است. پس طبیعی است تا مدتی بعد از عمل گیج باشد و نتواند خوب راه بروید. نترسید. اگر بیش از یکی دو روز به طول انجامید به دامپزشک اطلاع دهید. شاید دکتر آنتی بیوتیک بعد از عمل عقیم سازی تجویز کند.

مراقبت‌های بعد از عقیم سازی گربه ماده:

عمل عقیم سازی گربه ماده با بخیه انجام می‌شود بر خلاف گربه نر چند روز بعد عمل اگر بخیه بصورت جذبی نباشد، باید بوسیله دامپزشک در آورده شود. آنتی بیوتیک بعد از عقیم سازی هم حتما رعایت شود.

معایب عمل عقیم کردن گربه:

هر عملی اگر درست و استاندار انجام نشود مضرراتی دارد.

عقیم سازی گربه به صورت مستقیم معایب ندارد مگر اینکه عمل استاندارد نباشد (سن ماسب عقیم سازی مناسب نباشد) به صورت تیتر می خوانیم:

چاقی:

چاقی عارضه ای است که همه گربه ها در صورت نداشتن رژیم غذایی مناسب دچارش می شوند بعد از جراحی، رژیم غذایی مناسب این مشکل را حل می‌کند.

افزایش بی اختیاری در ادارار کردن:

اگر در سن نامناسب عقیم سازی گربه انجام شود این عارضه رخ می‌ زیر سه ماهگی این عارضه رخ می‌دهد.

بیشتر معایب گفته بدلیل عدم تشخیص سن مناسب عقیم سازی و انجام نادرست عمل است و فقط یک مورد چاقی و بیماری های ناشی از چاقی است که شما می توانید با استفاده رژیم غذایی مناسب که بوسیله دامپزشک ما ارائه می شود.