حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

چگونه استفاده از توالت را به گربه‌ی خود آموزش دهیم؟

آموزش استفاده از توالت برای نگهداری حیوانات خانگی ضروری است. اما چگونه استفاده از توالت را به گربه‌ی خود آموزش دهیم؟ آیا ظرف خاک گربه‌ی شما فضای زیادی را در خانه اشغال می‌کند

چگونه-استفاده-از-توالت-را-به-گربه‌ی-خود-آموزش-دهیم؟

آموزش استفاده از توالت برای نگهداری حیوانات خانگی ضروری است. اما چگونه استفاده از توالت را به گربه‌ی خود آموزش دهیم؟ آیا ظرف خاک گربه‌ی شما فضای زیادی را در خانه اشغال می‌کند و تمیز کردن آن یک کار طاقت فرسا است؟ روشی گام به گام برای آموزش استفاده از کاسه توالت به حیوان خانگی شما وجود دارد، تا زمانی که ظرف خاک را به طور کامل رها کند.

از چه سنی باید به گربه خود استفاده از توالت را آموزش دهید؟

گربه‌ی خانگی شما برای اینکه یاد بگیرد چگونه در توالت راحت شود، باید بداند که چگونه مثانه و اسفنکترهای خود را کنترل کند. بنابراین آموزش این روش به بچه گربه‌های از شیر نگرفته زیر 3 ماه توصیه نمی‌شود. همچنین از آموزش این روش به گربه‌های سالخورده و گربه‌هایی با تحرک کم خودداری کنید: آنها ممکن است در کاسه توالت سقوط کنند و به خود آسیب برسانند. گربه هایی که حداقل 6 ماه سن دارند، از سلامت خوبی برخوردارند و مستعد استرس نیستند، گزینه عالی برای آموزش توالت هستند!

چگونه به گربه خود استفاده از کاسه را آموزش دهیم؟ 

عادت کردن گربه به اجابت مزاج خارج از جعبه‌ی خاک نیاز به صبر دارد. دوره‌ی یادگیری این کار می‌تواند چندین ماه طول بکشد! در این دوره، حذف دائمی بستر حیوان خانگی شما بی فایده است: او در سراسر خانه خطر اجابت مزاج دارد و برای سلامت و زندگی شما ممکن است بسیار استرس‌آور باشد. راه حل ما برای شما این است که از یک برنامه برای انتقال آرام حیوان از ظرف به کاسه شروع کنید و گام به گام برای آموزش صحیح گربه خود پیش بروید.

مرحله 1: ظرف خاک او را در کنار توالت قرار دهید.

گربه ها فضاها را با عملکردها مرتبط می‌کنند. به همین دلیل است که توصیه نمی شود کاسه آن‌ها را نزدیک جایی که استراحت می‌کنند یا مثلاً در کنار ظرف خاک آن‌ها قرار دهید. برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت، ظرف را در توالت خود قرار دهید: در این صورت گربه به انجام کار خود در این فضای اختصاصی عادت می‌کند. اگر چندین توالت دارید، آن‌هایی را انتخاب کنید که رفت و آمد کمتری دارند تا به او استرس وارد نکنید. حیوان خانگی شما باید کار خود را به تنهایی و در آرامش انجام دهد. در طول فرآیند، ظرف را بسیار تمیز نگه دارید: یک جای کثیف ممکن است حیوان شما را آزار دهد.

مرحله 2: ظرف را کم‌کم بالا ببرید

گربه کوچک شما اکنون باید بفهمد که باید خود را در ارتفاع تخلیه کند. برای انتقال موثر، او باید به توالت عادت کند. باید کم کم ظرف او را بالا بیاورید. به مقاومت و پایداری سازه‌ای که برای بالا بردن ارتفاع انتخاب می‌کنید توجه کنید تا گربه سقوط نکند و زحمات شما به کلی هدر نرود! به مدت یک هفته، هر روز ظرف را کمی بالا بیاورید تا به سطح توالت شما برسد. ظرف خاک را برای چند روز در این ارتفاع بگذارید تا گربه شما واکنش پریدن را تجربه کند.

مرحله 3: ظرف خاک را برای چند روز روی توالت قرار دهید

این مرحله شاید کمی غیرعملی باشد، اما بسیار مهم است: شما باید عادت های قبلی او را تغییر دهید! به مدت سه یا چهار روز، ظرف خاک را مستقیماً به توالت خود وصل کنید. گربه شما باید هنگام بالا رفتن، بدون تردید به اجابت مزاج خود ادامه دهد. اگر بعد از چند روز بدون مشکل به سراغ جای مخصوص توالت خود رفت، می توان گفت که به مرحله آخر یادگیری رسیده اید.

مرحله 4: از کیت مخصوص استفاده کنید 

کیت های آموزشی برای آموزش ادرار کردن روی کاسه به گربه شما طراحی شده است. این ابزارها بسیار ساده کار می کنند: آنها قطعات پلاستیکی با سوراخی برای قرار دادن روی کاسه هستند که می توانید کمی مدفوع روی آن قرار دهید. در طول روز، با افزایش بیشتر قطر سوراخ، قطعه پلاستیکی را تغییر می‌دهید. گربه شما باید عادت کند که پاهای عقب خود را به درستی قرار دهد، بنابراین توصیه می شود از کیت تمرینی برای بیش از یک ماه استفاده کنید.

مرحله 5: کیت را بردارید

اگر گربه شما برای حداقل دو هفته راحت باقی می‌ماند و به درستی خود را تخلیه می‌کند، می توانید کیت آموزشی را بردارید: گربه شما اکنون مانند یک حرفه ای از توالت استفاده می‌کند!

نکات مهمی که باید در آموزش استفاده از توالت حیوان باید بدانید!

در طول این مرحله یادگیری، گربه شما از حوادث کوچک مصون نیست و خطر ادرار کردن روی موها و پنجه هایش را دارد. تمیزی گربه شما برای سلامتی آن ضروری است. بنابراین مهم است که گربه خود را مرتباً نظافت کنید و برای رفاه کل خانواده کاسه را ضدعفونی کنید! از محصولاتی با بوی خنثی استفاده کنید و آنها را به خوبی آبکشی کنید: محصولاتی که خیلی قوی هستند می‌توانند گربه کوچک شما را بترسانند یا او را تشویق کنند که فقط روی ظرف خود ادرار کند.

مزایا و معایب این روش چیست؟ 

آموزش رفتن به توالت به گربه فرآیندی طولانی و دشوار است. قبل از تصمیم گیری، زمانی را برای تأمل و بررسی جوانب مثبت و منفی آن اختصاص دهید.

یک ظرف خاک مناسب انتخاب کنید؛ فواید زیست محیطی و اقتصادی

استفاده از توالت توسط گربه بسیار مورد استقبال صاحبان گربه‌ قرار گرفته است، زیرا با حذف خرید خاک باعث کاهش هزینه ها می‌شوید. بوی بد ظرف دیگر در خانه منتشر نمی‌شود و بهداشت بیشتری دارد، زیرا از ماندن ادرار و مدفوع در ظرف جلوگیری می‌شود . این روش همچنین یک جایگزین سازگار با محیط زیست است: بستر گربه، در واقع بسیار آلوده کننده است و امکان بازیافت آن وجود ندارد.

این روش برای همه گربه ها یکسان نیست!

اگرچه گربه‌سانان بسیار باهوش هستند و تحت شرایط مناسب یادگیری را می‌پذیرند، اما همه گربه‌سانان برای تغییر عادت‌های خود پذیرا نیستند و برخی هرگز نمی‌توانند به توالت بروند: برخی از گربه‌ها کاملاً نیاز دارند مدفوع خود را بخراشند و دفن کنند، زیرا این واکنش بخشی از آموخته‌های ژنتیکی و غریزی آن‌ها است!

تجربه کاسه همچنین می تواند منبع بسیار خوبی برای استرس حیوان خانگی شما باشد که ممکن است در جای دیگری از خانه مدفوع کند. او همچنین ممکن است دچار مشکلات ادراری شود اگر به درستی روی توالت قرار نگیرد . هنگام برداشتن کیت آموزشی، مطمئن شوید که گربه شما در انجام کار خود راحت است.

توجه به مدفوع حیوان نشان خوبی برای بیماری اوست!

“مشاهده مدفوع گربه به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا او مشکل سلامتی دارد یا خیر، بنابراین تشخیص بیماری یا مشکلات گوارشی زمانی که او خود را در ظرف خاک خود خالی نمی‌کند، دشوارتر است.

چند نکته مهم درباره کاسه توالت حیوانات

پیش از این که گربه‌ی خود را برای انتقال به کاسه توالت آماده کنید بد نیست بدانید چرا گربه‌ی شما از اجابت در ظرف‌ خود امتناع می‌کند.

مهم نیست که چقدر سخت به دنبال علت ماجرا بگردید، متوجه نمی‌شوید که چرا گربه شما در خاک خود ادرار می کند اما در جای دیگری مدفوع می‌کند. در واقع دلایل متعددی می تواند چنین رفتاری را توضیح دهد.

دلایل عدم عادت حیوانات به توالت

خلاصه موارد کلی ای که ممکن است حیوانات مان به توالت عادت نکنند:

  1. یک مشکل پزشکی
  2. غریزه
  3. شکل یا محل ظرف خاک
  4. تمیزی ظرف خاک
  5. نوع بستر
  6. استرس

1. یک مشکل پزشکی

اغلب اوقات، صاحبان گربه به طور ناخودآگاه هرگونه مشکل پزشکی را نادیده می‌گیرند و به جای آن از یک عادت معمول برای توجه به حیوان توجه کنند، راه حل نادرستی را انتخاب می‌ کنند. در واقع، بسیاری از بیماری ها می‌توانند باعث شوند که گربه شما از مدفوع در جعبه زباله امتناع کند. به خصوص اگر یک تغییر ناگهانی مانند بیماری حیوان اتفاق بیفتد، صاحبان حیوانات نمی‌توانند آن را مدیریت کنند. به عنوان مثال، مشکلات روده می‌تواند باعث شود که گربه شما در جایی که قرار دارد، خود را تخلیه کند، به خصوص به دلیل گرفتگی شکم که از حرکت آن جلوگیری می‌کند.

به همین ترتیب، اگر گربه شما یبوست دارد، ممکن است ظرف خاک خود را با احساس درد مرتبط بداند. و اگر او «آرتریت» داشته باشد، پیدا کردن موقعیت مناسب برای از بین بردن مدفوع در ظرف خاکش، مخصوصاً اگر ظرف خیلی باریک باشد، می‌تواند برای او دشوار باشد.

2. غریزه

برخی از گربه ها از ادرار و مدفوع در یک مکان متنفرند. غریزه‌ای که از اجداد وحشی‌شان به آنها می‌رسد و امروزه شاید سخت باشد که درک آن هنوز دشوار است. اگر این مورد برای گربه شما‌ اتفاق افتاده است، تنها راه حل این است که برای او ظرف خاک دیگری بخرید، به خصوص برای مدفوع او. آن را درست در کنار ظرف اصلی قرار ندهید، بلکه ترجیحاً در اتاق دیگری، یا حداقل جایی که حیوان خانگی شما اکنون به مدفوع کردن عادت کرده است.

3. شکل یا محل ظرف خاک

همانطور که می دانید، گربه ها در طبیعت شکارچی هستند و در عین حال شکار نیز هستند . به همین دلیل است که همیشه هوشیار هستند و باید کوچکترین حرکتی را در محیط خود کنترل کنند.

بنابراین، اگر جعبه خاک گربه شما بسته است، کاملاً ممکن است که او به اندازه کافی احساس امنیت نکند که در آن اجابت مزاج کند یا اگر ظرف زباله او باز باشد هم همین احساس را دارد.

۴. تمیزی ظرف خاک

برای اینکه یک جعبه خاک را همیشه تمیز نگه دارید و گربه شما تمایل به رفتن به آنجا داشته باشد، توصیه می شود هر روز مدفوع را با بیل خارج کنید و هفته ای یک یا دو بار به طور کامل آن را عوض کنید .

اما اگر علیرغم تلاش‌های شما، گربه‌تان به این نتیجه رسید که ظرف خاکش برای دفع مدفوع‌اش خیلی کثیف است، شما به او این اجازه را می دهید که که کاملاً آزادب باشدکه در جای دیگری مدفوع کند. در این مورد، ممکن است عاقلانه باشد که  یک بستر دوم  در خانه اضافه کنید. هدف؟ به گربه خود اجازه دهید همیشه به یک ظرف خاک تمیز دسترسی داشته باشد.

5. نوع ظرف خاک

برخی از گربه ها نوع خاصی از ظرف خاک را برای دفع ادرار ترجیح می دهند و نوع دیگری را برای دفع مدفوع. با توجه به اینکه زمان بیشتری را صرف مدفوع می‌کنند، شاید برای این کار لازم باشد که به فکر تدارک امکانات دیگری باشید. اما چه امکاناتی؟

تنها کاری که باید انجام دهید این است که به گربه خود یک ظرف خاک دوم بدهید. اما با شکلی متفاوت از اولی. و اگر باز هم کار نکرد، یک ظرف خاک خالی را انتخاب کنید. اگر گربه‌تان در آن مدفوع می‌کند، به این دلیل است که وقتی صحبت از مدفوع می‌شود، نمی‌تواند جعبه زباله را تحمل کند. علاوه بر این موارد به یاد داشته باشید که بیشتر گربه ها بستر نرم، شنی و بدون عطر را ترجیح می دهند.

6. استرس

درست مانند ادرار کردن، اجابت مزاج می تواند راهی برای گربه شما برای علامت گذاری قلمرو خود باشد. و به خصوص در مواقع استرس.

بنابراین، اگر او به دنبال تغییر در محیط خود (محل نقل مکان، ورود حیوان جدید و غیره) ناگهان شروع به مدفوع روی زمین کند، به یاد داشته باشید که این کار احتمالاً موقتی است، در حالی که او خود را با این وضعیت جدید وفق می دهد.

همچنین، اگر گربه شما در حالی که در جعبه زباله خود مدفوع می‌کرد، تجربه ترسناکی مانند صدای بلند داشت، ممکن است آن زمان و مکان را با چیزی استرس زا مرتبط کرده باشد. بنابراین، او تمایل دارد از انجام یک کار بزرگ در ظرف خاک خود اجتناب کند.