حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کد منحصربه‌فرد میکروچیپ چیست؟

منظور از کد منحصربه‌فرد میکروچیپ چیست؟ هر میکروچیپ دارای یک عدد منحصر به فرد است که از تعداد معینی رقم تشکیل شده است: تعداد ارقام برای چیپ های  FDX-B 15است. همه کدها از یک الگوی کلی پیروی می کنند

کد-منحصربه‌فرد-میکروچیپ-چیست؟

منظور از کد منحصربه‌فرد میکروچیپ چیست؟ هر میکروچیپ دارای یک عدد منحصر به فرد است که از تعداد معینی رقم تشکیل شده است: تعداد ارقام برای چیپ های  FDX-B 15است. همه کدها از یک الگوی کلی پیروی می کنند: سه رقم اول یک کد مشترک (900) یا کد سازنده (9XX) است. سه رقم بعدی یا کد سازنده یا ابتدای مجموعه اعداد هستند و نه رقم پایانی یک عدد منحصر به فرد برای میکروچیپ است.
به یاد داشته باشید که فقط یک عدد میکروچیپ منحصر به فرد می تواند به شناسایی سگ شما کمک کند!

انجمن تجاری میکروچیپ چه کار می‌کند؟

سازندگان میکروچیپ به علت اطمینان از کیفیت میکروچیپ ها راه ارتباطی برای شنیدن نقدهای احتمالی از میکروچیپ ها را هم پیشنهاد می دهند: به همین علت در یک اطلاعیه بیان کرده اند که کلیه جراحان دامپزشکی و پرستاران دامپزشکی باید یک واکنش نامطلوب به میکروچیپ یا خرابی یک میکروچیپ را به اداره داروهای دامپزشکی (VMD) گزارش کنند. اطلاعات بیشتر در مورد طرح گزارش‌دهی رویدادهای نامطلوب ریزتراشه از واحد مراقبت دارویی VMD به شماره 01932 338427 موجود است و گزارش‌ها را می‌توان به صورت آنلاین در www.vmd.defra.gov.uk ارسال کرد. VMD به دقت تمام گزارش‌ها را برای شناسایی مشکلات جدید رصد می‌کند و هرگونه نگرانی را به سازنده تراشه و انجمن تجارت میکروچیپ (MTA) پاسخ می‌دهد.

علاوه بر موارد فوق، جراحان دامپزشکی و پرستاران دامپزشکی در اسکاتلند همچنین باید توجه داشته باشند که مقررات اسکاتلند باید گزارش‌ها را ظرف 21 روز از روز شناسایی واکنش نامطلوب یا عدم موفقیت تهیه کنند.

منحصر به فردبودن میکروچیپ؛ چند نکته‌ی حقوقی

هنگامی که مشتری یک حیوان، نام خود را بدون اطلاع از صاحب قبلی حیوان به عنوان مالک حیوان به دامپزشک معرفی می کند، چند اتفاق رخ می دهد که شناسنامه ی واقعی و منحصر به فرد حیوان خانگی نمایش داده می شود:

وقتی حیوان خانگی تان بیمار می شود یا برای تزریق واکسن او به دامپزشک مراجعه می‌کنید، در این زمان اگر او میکروچیپ شده باشد، با یک دستگاه میکروچیپ خوان توسط دامپزشک شناسنامه او را می توانید دریافت کنید. در غیر این صورت همان دامپزشک می تواند میکروچیپ را در بدن حیوان خانگی تان کاشت کند.

میکروچیپ و اختلاف مالکیت حقوقی

از آنجایی که میکروچیپ یک شناسه‌ی شخصی سازی شده برای شما  و حیوان خانگی تان است، باید دقت داشته باشید که به دنبال توافق قبلی برای افشای آن باشید؛ به این معنی مثلا در زمان جدایی دو مالک مشترک حیوان بخواهند مالکیت حیوان را به یک نفر انتقال دهند: برخی از دفاتر حقوقی ممکن است که بخواهند از مشتریان در مورد ثبت درخواست موافقت کتبی صریح داشته باشند که اگر مطب تشخیص داد (یا درخواست تغییر مالکیت ثبت شد) حیوان به شخص دیگری ثبت شده است، اطلاعات شخصی مشتری و جزئیات حیوان و مکان آن به شخصی که به نام او است منتقل می شود.

قابل توجه دامپزشک ها و مشاوران حقوقی در هنگام ثبت مالکیت حیوان

یک توافق نامه کتبی باید از طریق یک سند رضایت مستقل به دست آید، نه اینکه صرفاً در شرایط و ضوابط استاندارد عمل گنجانده شود. باید به مشتری این فرصت داده شود که نشانه مثبتی داشته باشد مبنی بر اینکه در چنین شرایطی از انتقال داده های شخصی خود خوشحال می شود. این رضایت باید آزادانه داده شود، به این معنی که نمی تواند شرط ثبت نام در مطب باشد. باید سیستم ها و فرآیندهایی برای به روز نگه داشتن رضایت وجود داشته باشد و جراحان دامپزشکی و پرستاران دامپزشکی باید هرگونه انصراف از رضایت را به درستی تایید و مستند کنند.

بدانید که مشتری به رضایت افشای هویت را داشته باشد

اگر توافق قبلی برای افشای بین مطب و مشتری وجود نداشته باشد، جراح دامپزشک باید ابتدا تلاش کند و رضایت نگهبان فعلی را برای انتشار اطلاعات شخصی آنها (یعنی نام/آدرس) به مالک ثبت‌شده و/یا ارائه‌دهنده پایگاه داده جلب کند. با این حال، نام و مشخصات مالک ثبت شده نباید در اختیار نگهدارنده فعلی قرار گیرد (مگر اینکه مالک ثبت شده آنها را داوطلبانه اعلام کند).

این احتمال وجود دارد که رضایت آزادانه داده شود اگر مالک ثبت نام شده آگاه باشد که حیوان در اختیار نگهدارنده فعلی است، به عنوان مثال. نگهبان فعلی از حیوان مراقبت می کند.

عدم کسب رضایت

اگر نگهدار فعلی از انتشار اطلاعات شخصی خود به مالک ثبت شده خودداری کند، جراح دامپزشکی باید با مالک ثبت شده و/یا ارائه دهنده پایگاه داده تماس گرفته و توضیح دهد که حیوان توسط شخص دیگری آورده شده است. با این حال، جراح دامپزشکی در این مرحله نباید اطلاعات شخصی نگهدارنده فعلی را در اختیار مالک ثبت شده (یا هر شخص ثالث دیگری از جمله ارائه دهنده پایگاه داده) قرار دهد.

اگر جراح دامپزشکی با مالک ثبت شده تماس بگیرد و مالک ثبت شده نگران نباشد که حیوان توسط شخص دیگری وارد شده است، در این صورت جراح دامپزشکی نباید اطلاعات شخصی نگهدارنده فعلی را به مالک ثبت شده یا هر شخص ثالث دیگری ارائه کند. طرف به عنوان جراح دامپزشکی مبنای قانونی برای این افشا نخواهد داشت. بر اساس GDPR، برای تغییر جزئیات روی ریزتراشه باید از مالک ثبت شده رضایت گرفته شود.

اگر جراح دامپزشکی با مالک ثبت‌شده و/یا ارائه‌دهنده پایگاه داده تماس بگیرد و از مکالمه متوجه شود که (1) حیوان به‌عنوان دزدیده شده گزارش شده است. (2) مالک ثبت شده از اینکه حیوان در اختیار شخص دیگری است آگاه نبود. و/یا مالک ثبت شده بخواهد شناسنامه ی حیوان را بازیابی کند، در این صورت جراح دامپزشکی ممکن است مبنای قانونی برای افشای اطلاعات شخصی نگهدارنده فعلی داشته باشد، یعنی مطمئن باشد که چنین افشایی برای اهداف ثبت شده “ضروری” است. مالک در این شرایط از حقوق قانونی خود استفاده می کند تا  منافع تحت تأثیر منافع حافظ فعلی قرار نگیرد. اگر در مورد مبنای قانونی چنین افشایی تردید وجود دارد، ممکن است ترجیح داده شود که داده ها به مالک ثبت نام شده فاش نشود و در عوض از پلیس بخواهد که برای جزئیات نگهدارنده فعلی با جراح دامپزشکی تماس بگیرد:

آ. مشکوک به سرقت/حیوان دزدیده شده

در صورتی که مالک ثبت شده و/یا ارائه دهنده پایگاه داده به جراح دامپزشکی بگوید که حیوان دزدیده شده است، جراح دامپزشکی باید از مالک ثبت شده و/یا ارائه دهنده پایگاه داده بخواهد سرقت را به پلیس گزارش دهد. اگر پلیس سپس با جراح دامپزشکی تماس بگیرد، او باید از پلیس درخواست رسمی برای افشای اطلاعات کند و مبنای قانونی خود را برای درخواست این اطلاعات تعیین کند.

ب اختلاف مدنی/مالکیت

در برخی موارد، ممکن است حیوان به سرقت رفته گزارش نشده باشد، اما مالک ثبت شده همچنان می خواهد حیوان را بازیابی کند. این ممکن است موردی باشد که یک اختلاف مدنی / داخلی وجود داشته باشد. در این شرایط، جراح دامپزشکی نباید بلافاصله مشخصات نگهدارنده فعلی را به مالک ثبت شده ارائه دهد. مالک ثبت‌شده یا نماینده قانونی آنها باید صریحاً به‌طور کتبی، مبنای قانونی را که بر اساس آن افشای اطلاعات بر اساس GDPR مجاز است، تأیید کند. سپس جراح دامپزشک باید آن درخواست را قبل از تصمیم گیری در مورد افشای این اطلاعات ارزیابی کند.

توصیه می شود که این مراحل در یک سند خط مشی تنظیم شوند که در عمل نمایش داده شود تا فرآیند برای مشتریان واضح باشد.

چند نکته ضروری درباره میکروچیپ سگ ها

میکروچیپ برای سگ

بسته به اندازه بالغ حیوان، می توان از یکی از دو اندازه میکروچیپ استفاده کرد:

 اندازه استاندارد

یک میکروچیپ 12 میلی‌متری در 2.1 میلی‌متر برای سگ‌های همه نژادها، به‌ویژه سگ‌هایی که وزن آنها بیش از 5 کیلوگرم است.

اندازه کوچک

یک میکروچیپ 8 میلی‌متری در 1.4 میلی‌متر که عمدتاً برای نژادهای سگ کوچک‌تر که وزن بالغ‌شان بیش از 5 کیلوگرم نیست، و همچنین برای سایر حیوانات کوچک‌تر مانند ماهی، طوطی، فرت و غیره.

میکروچیپ سگ ها در هشت هفتگی

در بسیاری از قوانین کشورهای مختلف آمده است که همه سگ های بزرگتر از هشت هفته باید میکروچیپ شده و با مشخصات صاحب خود ثبت شوند. مالک مسئول به روز نگه داشتن این جزئیات است و در صورت تغییر مالک، مالک جدید باید اطمینان حاصل کند که جزئیات آنها در پایگاه داده ثبت شده است. جزئیاتی که باید در پایگاه داده ثبت شوند در مقررات مختلف ذکر شده اند و باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند زیرا تفاوت های ظریفی بین هر بخش های مختلف هر کشور وجود دارد.

  میکروچیپ، بی درد و بی خطر

میکروچیپ باید توسط دامپزشک واجد شرایط انجام شود. با استفاده از یک سوزن تزریق استریل، که بخشی از کیت میکروچیپ است، کاشته می شود. میکروچیپ کاشته شده در سگ ها در زیر پوست حیوان، در سمت چپ گردن قرار می گیرند. این کار کاملا بی خطر، بدون درد است و در عرض چند ثانیه تمام می شود. نیازی به بیهوشی ندارد زیرا حیوانات بسیار کوچک و جوان نیز این عمل را تحمل می کنند. پس از کاشت، یک میکروچیپ حیوان خانگی شما را در طول زندگی خود همراهی می‌کند و آن را قابل شناسایی می‌کند و در صورت گم شدن به خانه کمک می‌کند.