حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

دلایلی که باعث می‌شود گربه شما غذا نخورد!

برای گربه‌های شکمو خیلی متعارف نیست که دست رد به سینه‌ی غذا خوردن بزنند. اما با این حال زمان‌هایی وجود دارد که ممکن است گربه‌‌ی شما دست به چنین کاری بزند .

دلایلی-که-باعث-می‌شود-گربه-شما-غذا-نخورد!

در این مقاله  به دلایلی که باعث می‌شود گربه شما غذا نخورد! می پردازیم. برای گربه‌های شکمو خیلی متعارف نیست که دست رد به سینه‌ی غذا خوردن بزنند. اما با این حال زمان‌هایی وجود دارد که ممکن است گربه‌‌ی شما دست به چنین کاری بزند . این درست زمانی است که شما باید به این موضوع رسیدگی کنید. گربه ها معمولاً درد و ناراحتی خود را به خوبی پنهان می‌کنند، بنابراین اگر گربه شما به طور ناگهانی اشتهای خود را از دست داد، بسیار مهم است که به این موضوع رسیدگی کنید، زیرا این موضوع می ‌تواند نشان دهنده مشکل مهم‌تری در گربه شما باشد. لذا به عنوان یک صاحب گربه، باید از علل احتمالی امتناع گربه خود از غذا خوردن آگاه باشید. دانستن این دلایل به شما کمک می‌کند تا در مورد جدیت موضوع تشخیص درستی داشته باشید که آیا نگرانی کمی در این‌باره وجود دارد یا خیر، آیا درمانی وجود دارد که بتوانید در خانه امتحان کنید یا برای راه حل باید با دامپزشک خود مشورت کنید. در زیر به برخی از مهم‌ترین دلایل رایجی که باعث می‌شود گربه شما غذا نخورد، اشاره می‌شود:

  1. بیماری‌های دستگاه گوارش

در حالی که سیستم گوارشی گربه‌ها به‌عنوان یک سیستم گوارشی مستحکم شناخته می‌شود، زیرا آ‌ن‌ها با خوشحالی موش، سایر جوندگان، پرندگان و هر حشره‌ای را می خورند، اما می‌توانند مشکلات گوارشی متعددی داشته باشند. به عنوان مثال مشکلات گوارشی مربوط به معده، روده کوچک یا بزرگ، لوزالمعده یا کبد همگی می‌توانند باعث شوند گربه شما غذا نخورد.

اگر گربه شما استفراغ، اسهال یا درد شکم را تجربه می‌کند، این امر می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در دستگاه گوارش او باشد و ممکن است کاهش اشتهای او را به دنبال داشته باشد. بیماری های رایج در دستگاه گوارش عبارتند از رفلاکس اسید، عدم تعادل باکتری های روده، انگل‌ها، بیماری روده تحریک پذیر (IBD) و تومورها.

در صورت برخورد با چنین شرایطی نیاز است تا جعبه مدفوع گربه خود را برای وجود خون یا مخاط در مدفوع بررسی کنید. ممکن است بتوانید انگل ‌های قابل مشاهده، مانند کرم‌های یا انگل‌های ریز را در مدفوع گربه خود مشاهده کنید. همچنین اگر جعبه مدفوع بویی بسیار بدتر از حد معمول می‌دهد یا اجابت مزاج سالمی ندارد (اسهال یا یبوست)، می تواند نشان دهنده مشکلات گوارشی یا مشکل دیگری برای سلامت گربه شما باشد. در حالی که تمامی این نشانه‌ها ممکن است یک ناراحتی ساده معده باشد اما در عین حال می‌توانند نشانه‌هایی از یک بیماری خطرناک باشند  که باید فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

  1. استرس یا افسردگی

گربه‌ها مانند انسان‌ها طیف وسیعی از احساسات مثبت و منفی را تجربه می‌کنند. ممکن است دلایل احساسی برای از دست دادن اشتها در گربه شما وجود داشته باشد. به عنوان مثال، گربه‌ها اغلب زمانی که یکی از عزیزانشان – چه انسان و چه حیوان – دیگر در زندگی‌شان نیست، دچار اضطراب یا افسردگی می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، گربه شما ممکن است با امتناع از غذا یا سایر تغییرات رفتاری احساس خود را نشان دهد.

در این شرایط توجه بیشتر می‌تواند به گربه شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد. همچنین برخی از خوراکی‌های با ارزش مانند ماهی تن ممکن است گربه شما را برای غذا خوردن وسوسه کند. خوراکی‌ها منبع آرامش هستند. شما نباید به گربه خود غذا یا نمونه‌های زیادی از غذای انسان بدهید، حتی زمانی که آن‌ها به آرامش بیشتری نیاز دارند. اطمینان حاصل کنید که بیش از 10 درصد از کل رژیم غذایی گربه شما خوراکی است. شما باید از خوراکی‌ها استفاده کنید تا گربه خود را به غذا خوردن در هنگام غذا آماده کنید.

همچنین شما می‌توانید با درنظر گرفتن پاداش غذای اضافی مرطوب به گربه خود آن‌ها را برای خوردن غذای معمولی آماده کنید و هنگامی که آن‌ها مجددا به برنامه غذایی عادی خود برگشتند، می‌توانید به آرامی به رژیم غذایی سابق بازگردید.

  1. تغییرات در محیط

گربه‌ها به تغییرات حساس هستند، بنابراین هر گونه تغییر در محیط خانه شما می‌تواند باعث استرس و اضطراب گربه شما شود. این تغییرات گاهی اوقات برای انسان‌ها ناچیز به نظر می‌رسند، اما می‌توانند برای گربه شما مشکل بزرگی باشد. برخی از نمونه‌های تغییرات محیطی عبارتند از بازسازی، تغییر مکان جعبه‌های غذا و مدفوع، درگیری‌های با حیوانات دیگر در خانه یا اضافه شدن یک انسان جدید به خانه.

هنگامی که گربه شما به دلیل تغییرات محیطی در خانه شما استرس یا اضطراب را تجربه می‌کند، ممکن است غذا خوردن را متوقف کند. در چنین شرایطی سعی کنید با چشمانی تازه به زندگی او نگاه کنید و اگر می‌توانید به دنبال ایجاد تغییری برای بازگرداندن اشتهای گربه خود باشید (مثل بازگرداندن شرایط قبل) و به گربه خود کمک کنید تا به غذا خوردن عادی بازگردد.

برخی از تغییرات قابل اصلاح نیستند. اگر به خانه جدیدی نقل مکان کرده‌اید، نمی‌توانید به خانه قدیمی خود برگردید تا گربه خود را به اشتها بیاورید. اگر تغییر عمده و غیرقابل برگشت است، ممکن است مجبور شوید منتظر بمانید. طعم و فرمول غذای مورد علاقه گربه خود را فراهم کنید. ممکن است آن‌ها را وسوسه کند و غذا بخورند.

حمایت و به رسمیت شناختن نگرانی و استرس‌های گربه می‌تواند به گربه شما کمک کند در حالی که با شرایط جدیدی سازگار می شود، احساس آرامش کند. اگر گربه شما احساس آرامش کند، عادات غذایی او ممکن است بازگردد.

  1. مسائل مربوط به سن

سن و مسائل مربوط به سن مانند آرتروز یا هر درد دیگری از دلایل بسیار شایع بی‌اشتهایی در میان گربه‌ها هستند. گربه‌ها زمانی که افسرده، استرس یا درد دارند ناپدید و پنهان می‌شوند، بنابراین توجه به تمام جنبه‌های رفتاری آن‌ها به غیر از غذا نخوردن ضروری است تا متوجه شوید که چه اتفاقی برای سلامت حیوان خانگی‌ شما افتاده است.

 

در میان بیماری‌های مختلف، درد و استرس ارتباط بسیاری با بی‌اشتهایی گربه شما دارند، بنابراین از دست دادن اشتها می‌تواند به شما بگوید که دوست گربه‌سان شما چه مشکلی در سلامتی خود دارد.

نکته مهم دیگر در رابطه به سن گربه شما این است که اگر حیوان شما در حال ورود به دوره پیری است مرتب به دامپزشک خود سر بزنید. بنابراین اگر فکر می‌کنید که گربه شما ممکن است به دلایل مرتبط با سن، ناراحتی را تجربه کند، باید به دامپزشک خود اجازه دهید نگاهی به آن بیندازد. گربه شما ممکن است نیاز به تغییر در عادات، سبک زندگی یا رژیم غذایی داشته باشد تا با افزایش سن، سازگاری داشته باشد.

  1. خوردن اجسام خارجی

به عنوان سرپرست یک گربه، به احتمال زیاد تجربه کرده‌اید که گربه شما چیزهایی می‌خورد که نباید بخورد. برای برخی از گربه‌ها، این کار مانند آب خوردن ساده است. اما برای برخی دیگر از آن‌ها، خوردن یک جسم خارجی به معنای ایجاد مشکل در هضم حیوان شماست. این اشیاء می‌توانند در روده گربه شما گیر کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، “انسداد” رخ داده است!

هنگامی که انسداد در روده وجود دارد، غذا نمی‌تواند از دستگاه گوارش عبور کند و گربه شما غذا خوردن را متوقف می‌کند و به احتمال زیاد استفراغ می‌کند. انسداد می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اگر گربه شما نتواند شی خورده شده را دفع نماید ممکن است حیوان شما نیاز به جراحی داشته باشد. همیشه مراقب سطل زباله و رفتار عمومی گربه خود باشید و اگر مشکوک به انسداد هستید، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

  1. بیماری‌های دستگاه تنفسی

بیماری‌های تنفسی که مانع از تنفس طبیعی گربه می‌شوند، می‌توانند باعث کاهش اشتها شوند. مشکلات مربوط به سیستم تنفسی فوقانی گربه، بینی گربه شما را با مخاط و مایعات پر می‌کند و در نتیجه حس بویایی گربه کاهش می‌یابد. وقتی گربه شما نتواند بو کند، بنابراین نمی‌تواند مزه غذا را بچشد و این امر جویدن و بلعیدن غذا را برای گربه دشوار می‌کند. این امر در نهایت می‌تواند غذا خوردن را به اولویت آخر برای گربه شما تبدیل کند.

برخی از نژادهای گربه بیشتر از سایر نژادها می‌توانند دچار مشکلات تنفسی شوند. به عنوان مثال نژادهای گربه با صورت صاف، مانند گربه‌های ایرانی یا گربه‌های هیمالیا، به دلیل نداشتن پوزه ممکن است بیشتر در معرض مشکلات و عفونت‌های تنفسی باشند. بنابراین این نکته مهم است که اگر صاحب گربه‌های صورت صاف هستید او را از نظر مشکلات تنفسی در طول زندگی تحت نظر داشته باشید زیرا ممکن است گربه شما نیاز به مداخله پزشکی از یک کلینیک دامپزشکی داشته باشد.

علاوه بر این، برخی از بیماری های تنفسی عملکرد ریه گربه شما را کاهش می‌دهند و تنفس را دشوار می‌کنند. اگر گربه شما به سختی نفس می کشد، این امر می‌تواند غذا خوردن را برای گربه شما دشوار کند. بسیاری از این مشکلات تنفسی را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد. با این حال، گاهی اوقات، مشکلات تنفسی می‌تواند یک مسئله جدی‌تر باشد.

واکسیناسیون گربه‌ها ارتباط مستقیمی با مشکلات تنفسی آن‌ها دارد. گربه‌هایی که واکسینه نشده‌اند ممکن است به شدت به بیماری‌های تنفسی مبتلا شوند، بنابراین ضروری است که گربه شما در مورد همه واکسن‌ها به روز باشد. اگر گربه شما واکسینه نیست و به نظر می رسد که از ناراحتی تنفسی رنج می برد، فوراً به دامپزشکی مراجعه کنید.

  1. بیماری‌های دندان

برخی از گربه‌ها هر از گاهی در دندان‌ها و لثه‌های خود درد دارند. در موارد آسیب به دهان، گربه‌ها ممکن است دندان‌های خود را بشکنند، و دندان شکسته می‌تواند به جذب ضایعات منجر شود. این ضایعات باعث التهاب می‌شوند و می‌تواند گربه شما را با دردهای شدیدی مواجه کند.

گربه‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها به پلاک‌های دندانی مجهز شوند. پلاک‌ها می‌توانند باکتری‌ها را به دام بیندازد و پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را به تعویق بیندازند. در یک دنیای عالی، شما می توانید هر روز دندان های گربه خود را مسواک بزنید تا از ایجاد پلاک جلوگیری کنید اما به احتمال بسیار زیاد گربه شما این اجازه را نمی‌دهد.

هنگامی که صحبت از بیماری لثه به میان می‌آید، در صورت عدم درمان، آبسه‌ها می‌توانند ایجاد شوند که این امر باعث ایجاد درد در دهان گربه شما می‌شود. در نتیجه فارغ از اینکه گربه شما به چه بیماری در دهان خود مبتلا شده است، به احتمال زیاد تمایلی به خوردن غذا  نخواهد داشت.

تشخیص مشکلات دندانی اغلب در گربه‌ها سخت است، اما این مشکلات به خصوص در گربه‌های مسن بسیار رایج است. بنابراین جراحی یا تمیز کردن دندان ممکن است برای کاهش درد و بازگرداندن گربه به حالت راحت و غذا خوردن مورد نیاز باشد.

  1. طعم غذا

دوستداران گربه می‌دانند که این حیوانات تا چه اندازه می‌توانند خاص باشند. برخی از گربه‌ها کاملاً ممکن است سال‌ها غذای تکراری را بخورند بدون اینکه با طعم آن مشکلی داشته باشند. اما گاهی اوقات نیز این حیوانات می‌توانند نسبت به طعم غذا سختگیر باشند. آنها خیلی شبیه ما هستند. احتمالاً از خوردن یک چیز مشابه برای مدت‌های طولانی خسته می‌شوند. بنابراین وقتی گربه شما غذا خوردن را متوقف می کند، ممکن است به دنبال ایجاد تنوع در ظرف غذای خود باشد .

 

بیشتر اوقات، این عدم علاقه ناگهانی به غذا به دلیل تغییر در ذائقه گربه شما اتفاق می‌افتد. هرچند این امکان وجود دارد که تولیدکننده مواد غذایی بدون تغییر بسته‌بندی، مواد اولیه را تغییر داده است. وقتی تولیدکننده این تغییر را انجام می‌دهد، ممکن است گربه شما آن را دوست نداشته باشد و با امتناع از خوردن غذا به شما اطلاع دهد!

در چنین شرایطی اگر هنوز بسته بندی غذای قبلی را دارید، برچسب‌ها را مقایسه کنید و تفاوت ها را ببینید. ممکن است بتوانید تصویری از برچسب قدیمی یا لیست مواد اولیه قبلی را به صورت آنلاین پیدا کنید. اطلاعاتی که پیدا می‌کنید می‌تواند ارزشمند باشد. این موضوع ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید گربه شما چه کاری انجام می‌دهد و چه چیزی را دوست ندارد. اگر غذایی شبیه به فرمول قدیمی پیدا کردید، آن را امتحان کنید.

برای گربه خود یک بوفه از مواد غذایی تهیه کنید! چند غذای کنسرو شده یا کیبل را در یک ردیف بچینید و هر ظرف را حدود یک فوت از هم فاصله دهید. اجازه دهید گربه شما غذاهای جدید را بو بکشد و آن‌ها را بررسی کند. در چنین حالتی گربه شما مجبور است حداقل یکی از غذاها را امتحان کنند. ببینید گربه شما چه می‌خورد و به خرید آن غذا ادامه دهید.

  1. شکل و بافت غذا

یکی از چیزهایی که ما بیشتر از همه در مورد گربه هایمان دوست داریم این است که آنها چقدر باهوش هستند! باور کنید یا نه، گربه‌ها به شکل و بافت غذای خود توجه می‌کنند. برخی از گربه‌ها مثلث را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر شکل‌های گرد را ترجیح می دهند. برخی فقط غذای خشک و ترد می‌خورند، در حالی که برخی دیگر فقط غذای مرطوب می خورند. اگر اخیراً شکل یا بافت غذای گربه خود را تغییر داده‌اید، این می تواند باعث شود گربه شما غذا نخورد.

در نهایت اگر گربه شما غذا خوردن را متوقف کرده است، همیشه بهترین کار این است که به محض مشخص شدن مشکل، به آن رسیدگی کنید. مهم نیست که به بیماری زمینه‌ای یا مشکلی در غذای گربه خود مشکوک هستید، اگر در مورد بی‌اشتهایی گربه خود مطمئن نیستید، بهتر است برای مشاوره با مطب دامپزشک خود تماس بگیرید. با درمان مناسب، گربه شما به احتمال زیاد در کوتاه‌ترین زمان به رژیم غذایی سابق خود باز می‌گردد. هیچ کس بهتر از شما گربه شما را نمی شناسد، بنابراین اگر چیزی برای گربه شما درست نیست، با دامپزشک خود تماس بگیرید.