حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

بیماری های گوارشی در حیوانات خانگی

در ابن مقاله به بیماری های عفونی از جمله بیماری های گوارشی در حیوانات خانگی می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با بیماری های حیوانات خانگی و

بیماری-های-گوارشی-در-حیوانات-خانگی

در ابن مقاله به بیماری های عفونی از جمله بیماری های گوارشی در حیوانات خانگی می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با بیماری های حیوانات خانگی و سلامت آنها سایر مقالات ما را نیز مطالعه کنید.

اسهال در حیوانات خانگی

اسهال در حیوانات یک بیماری نیست؛ یک نشانه از بیماری دیگری است!

اسهال مدفوع بدون شکل یا شل است که معمولاً در مقادیر بیشتر و/یا بیشتر از حد معمول رخ می دهد. اسهال یک بیماری نیست بلکه نشانه بالینی بسیاری از بیماری های مختلف است. اسهال همراه با شرایط جزئی اغلب می تواند به سرعت با درمان های ساده برطرف شود. اسهال همچنین ممکن است نتیجه بیماری های جدی یا تهدید کننده زندگی مانند نارسایی سیستم اندام یا سرطان باشد. ، اگر درمان به موقع شروع نشود، ممکن است اسهال ناشی از بیماری های خفیف نیز جدی شود.

غذای نامناسب و استرس مهمترین عامل اسهال در «پت»هاست

اسهال نتیجه حرکت سریعتر مواد مدفوع از طریق روده همراه با کاهش جذب آب، مواد مغذی و الکترولیت ها است. اگر علامت اصلی بیماری در پت شما اسهال است، یک مشکل نسبتاً ساده مانند عفونت روده از باکتری، کوکسیدیا یا کرم های روده (کرم قلابدار، کرم گرد، کرم شلاقی) ممکن است علت آن باشد. در سگ‌ها، بی‌احتیاطی در رژیم غذایی (خوردن زباله یا سایر مواد آسیب زا یا تحریک‌کننده) یا تغییر در رژیم غذایی از علل شایع اسهال حاد (ناگهانی) است. استرس، به‌ویژه پس از مسافرت، سوار شدن به هواپیما یا سایر تغییرات محیطی نیز می‌تواند باعث اسهال حاد شود.

اسهال همچنین می‌تواند نشانه یک اختلال زمینه‌ای جدی‌تر مانند آلرژی، عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی (مانند پاروویروس)، بیماری التهابی روده، اختلال عملکرد اندام‌ها یا سایر بیماری‌های سیستمیک باشد.

اسهال در سگ ها چقدر جدی است؟

شدت اسهال به مدت زمان ادامه آن و تعداد علائم بالینی دیگر با آن بستگی دارد. اگر سگ شما اسهال خونی شدید دارد یا علائم عمومی بیماری مانند ضعف، تب، استفراغ، درد شکم، از دست دادن اشتها، کم آبی بدن را نشان می دهد، ددر این زمان ممکن است علت بیماری او جدی تری باشد و باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. به عنوان مثال، اسهال یکی از اولین علائمی است که در «پاروویروس» مشاهده می شود، یک عفونت ویروسی که می تواند باعث بیماری های تهدید کننده زندگی در سگ های حساس شود.

علت اسهال چگونه مشخص می شود؟

ماهیت اسهال، مانند رنگ، قوام، بو و فراوانی آن در تعیین علت مهم است. دامپزشک شما معمولاً از شما درخواست می کند که یک نمونه از مواد مدفوع تازه در زمان معاینه را بیاورید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که به یک سری سوالات پاسخ دهید.

در موارد خفیف اسهال، آزمایشات تشخیصی بیشتر ممکن است به تعویق بیفتد مگر اینکه درمان اولیه با شکست مواجه شود یا وضعیت بدتر شود. آزمایش‌های اضافی ممکن است شامل آزمایش خون، نمونه‌های مدفوع و «سواب رکتوم» برای بررسی انگل، آزمایش DNA، کشت باکتریایی، رادیوگرافی (اشعه ایکس)، سونوگرافی و معاینه آندوسکوپی باشد.

در چه مرحله‌ای از اسهال به دامپزشک مراجعه کنیم؟

شدت اسهال حیوان و وضعیت کلی او را هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا او باید به دامپزشک مراجعه کند، ارزیابی کنید. اگر گربه شما اسهال نسبتاً خفیفی دارد، استفراغ نمی‌کند، می‌خورد و می‌نوشد، و به نظر نمی‌رسد احساس بدی داشته باشد، بهتر است که درمان خانگی را امتحان کنید.

از طرف دیگر، اگر هر یک از موارد زیر وضعیت گربه شما را توصیف می کند، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید:

1_گربه شما بسیار جوان، بسیار پیر است یا دارای یک مشکل اساسی سلامتی است که می تواند او را در برابر اثرات کم آبی آسیب پذیر کند.

2_گربه شما استفراغ می کند، بی حال است، افسرده است، درد دارد یا علائم نگران کننده دیگری دارد.

3_اسهال شدید، آبکی، انفجاری یا بسیار مکرر است.

4_اسهال حاوی خون یا تیره و قیری است.

درمان اسهال چیست؟

ممکن است دامپزشک برای سگ‌های بالغ سالم به شما توصیه کند که تا 24 ساعت از غذا خودداری کنید یا برای مشکلات گوارشی به مقدار کمی از رژیم دامپزشکی تغذیه کنید. این رژیم‌ها به طور خاص با تعادل فیبرهایی که باکتری‌های خوب موجود در روده سگ شما را تغذیه می‌کنند و با آنتی‌اکسیدان‌های خاصی که از سیستم ایمنی سگ شما در حین بهبودی حمایت می‌کنند، هماهنگ شده‌اند.

راه های درمان خانگی اسهال های خفیف

هنگامی که فکر می‌ کنید که «پت» شما می تواند با درمان خانگی بهبود یابد و بیماری او خفیف است، پنج راه پیشنهادی که در ادامه می نویسیم را امتحان کنید:

1_غذای گربه خود را تغییر دهید

نیازی نیست از گربه هایی که اسهال دارند غذا را دریغ کنید. در واقع، انجام این کار می‌تواند مانع از توانایی مجرای روده برای التیام خود شود و گربه‌ها را در معرض خطر ابتلا به یک نوع بالقوه کشنده از بیماری کبدی به نام لیپیدوز کبدی قرار دهد. با این حال، بهتر است رژیم غذایی گربه خود را ساده کنید. فقط بر روی غذای اصلی و کامل گربه که هر روز ارائه می دهید تمرکز کنید.

اگر اخیراً رژیم غذایی گربه خود را تغییر داده اید، به همان چیزی که قبلاً غذا می دادید برگردید و ببینید که آیا اسهال گربه شما برطرف می شود یا خیر. ممکن است یک یا چند ماده در غذای جدید با گربه شما همخوانی نداشته باشد. حتی اگر با همان مارک و نوع غذای قبلی تغذیه می‌کنید.

بسیاری از گربه‌هایی که دچار عدم تحمل غذایی یا آلرژی هستند، هنگامی که از رژیم غذایی ضد حساسیت یا کم آنتی‌ژن استفاده می‌کنند، علائم خود را تسکین می‌دهند. بهترین غذاهای کم آنتی ژن فقط از طریق دامپزشکان در دسترس هستند، اما گزینه های بدون نسخه برای برخی از گربه ها موثر است. به دنبال رژیم هایی باشید که از منابع پروتئینی جدید (مانند اردک یا خرگوش) ساخته شده اند.

2_ فیبر

برخی از انواع اسهال گربه با رژیم غذایی کم فیبر (بسیار قابل هضم) بهتر می شوند. اگر گربه شما به طور مکرر اسهال ندارد اما زمانی که مدفوع زیادی تولید می کند، یک رژیم غذایی کم فیبر ارزش امتحان کردن را دارد. به دنبال غذاهایی باشید که برای گربه هایی با «معده حساس» بسیار قابل هضم یا مفید هستند. این محصولات باید دارای سطح فیبر خام حدود 3 درصد باشند که در آنالیزهای تضمین شده آنها ذکر شده است.

«پسیلیوم» بدون طعم (به عنوان مثال متاموسیل) و کدو تنبل کنسرو شده، دو مکمل فیبری هستند که به راحتی در دسترسند. هیچ قانون سخت و سریعی برای نحوه دوز پسیلیوم یا کدو تنبل در گربه ها وجود ندارد، اما شروع با 1 تا 2 قاشق چای خوری از هر کدام از این دو در غذای گربه شما در طول روز، محل معقولی برای شروع است.

3_ او را به مصرف آب و الکترولیت تشویق کنید

گربه‌های مبتلا به اسهال برای جلوگیری از کم‌آبی باید مقدار کافی آب مصرف کنند. کاسه های آب گربه خود را پر از آب تازه و تمیز نگه دارید و یک کاسه اضافی حاوی آب مرغ یا گوشت گاو رقیق شده اضافه کنید. یک راه آسان دیگر برای افزایش مصرف آب گربه این است که رژیم غذایی او را به کنسرو شده تغییر دهید. به طور موقت، حتی می توانید یک یا دو قاشق غذاخوری آب گرم اضافی را در کنسرو غذای گربه خود مخلوط کنید.

4_ پروبیوتیک ها

تجمع باکتریایی سالم در مجرای روده گربه برای هضم طبیعی لازم است. گاهی اوقات هنگامی که آنها مختل می شوند، اسهال گربه حتی پس از رفع برون روی اولیه با علت های بیماری (استرس، بیماری، آنتی بیوتیک درمانی و غیره) ادامه می یابد. مکمل های پروبیوتیک می توانند به بازگرداندن بافت باکتریایی روده گربه به حالت عادی کمک کنند. پروبیوتیکی را انتخاب کنید که برای استفاده در گربه ها برچسب گذاری شده و توسط یک شرکت معتبر ساخته شده است.

5_ داروهای ضد اسهال

اکثر داروهای ضد اسهال نباید بدون نظارت دامپزشک بر روی گربه ها استفاده شوند. برخی از آنها کاملاً خطرناک هستند، اما داروهای کائولن-پکتین را می توان با خیال راحت در گربه ها استفاده کرد. دستورالعمل دوز حدود 1 قاشق چایخوری به ازای هر 5 پوند وزن بدن، هر چهار تا شش ساعت معمولی است. توجه داشته باشید که در ایالات متحده، برخی از محصولاتی که قبلا حاوی کائولین-پکتین بودند (به عنوان مثال، کائوپکتات) اکنون با مواد دیگر ساخته می شوند.

روش های درمانی در بیماری های گوارشی جدی تر

1_ تجویز عوامل ضد اسهال، کرم‌زدا و/یا پروبیوتیک‌ها  

ممکن است عوامل ضد اسهال، کرم‌زدا و/یا پروبیوتیک‌ها (باکتری‌هایی که از سلامت روده حمایت می‌کنند) تجویز شود. چندین محصول پروبیوتیک وجود دارد که ممکن است در سگ های مبتلا به اسهال مفید باشد. از آنجایی که کیفیت و اثربخشی این محصولات همیشه مشخص نیست، قبل از ارائه هر چیزی به سگ خود با دامپزشک مشورت کنید. بسیاری از موارد اسهال حاد به راحتی به این درمان پاسخ می دهند و به مکانیسم های درمانی بدن، بدون اینکه علت اولیه آن مشخص شود، اجازه می دهد تا مشکل را اصلاح کنند. با بازگشت مدفوع به حالت عادی، رژیم غذایی منظم سگ شما معمولاً می تواند طی هفت تا ده روز از رژیم دامپزشکی تجویز شده خارج شود.

2_ ممکن  است «پت» شما بستری شود

اگر سگ شما در عرض دو تا چهار روز بهبود نیافت، آزمایش‌های بیشتر یا درمان تهاجمی‌تر ممکن است لازم باشد. اسهال شدید یا طولانی مدت می تواند منجر به کم آبی بدن و اختلالات متابولیک به دلیل از دست دادن مایعات شود و سگ شما ممکن است برای درمان مایعات داخل وریدی یا سایر درمان های شدیدتر نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.