حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

مشکلات رایج پوستی در سگ‌ها

بیماری‌های پوستی یکی از سه نگرانی اصلی برای سلامتی در سگ‌ها است. متأسفانه، سگ‌ها مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌های پوستی هستند

مشکلات-رایج-پوستی-در-سگ‌ها

در این مقاله به مشکلات رایج پوستی در سگ‌ها می پردازیم. به گفته انجمن پزشکی- دامپزشکی آمریکا (AVMA) و دیگر کارشناسان، بیماری‌های پوستی یکی از سه نگرانی اصلی برای سلامتی در سگ‌ها است. متأسفانه، سگ‌ها مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌های پوستی هستند و تشخیص این موضوع برای صاحبان حیوانات خانگی می‌تواند مشکل و چالش برانگیز باشد. بسیاری از بیماری‌های پوستی در سگ‌ها به صورت خارش و قرمزی پوست ظاهر می‌شوند و در برخی موارد دیگر به صورت ضایعات پوستی همراه با ریزش مو همراه است.

در این نوشته ما از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در میان سگ‌ها، از جمله علل، علائمی که باید به آنها توجه کنید و پروتکل‌های درمانی که باید درنظر داشته باشید، صحبت می‌کنیم.

علائم مشکلات پوستی در سگ‌ها

علائم بیماری‌های پوستی در سگ‌ها می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از مشکلات و بیماری‌ها یکسان باشد. اما در اینجا برخی از رایج ترین علائم آن اشاره می‌شود:

  • پوست قرمز و ملتهب
  • برجستگی روی پوست سگ
  • جوش و دانه‌های پوستی
  • دلمه بستن پوست یا زخم شدن پوست
  • ریزش مو
  • خاراندن بیش از حد
  • لیس زدن بیش از حد

شایع ترین مشکلات و بیماری‌های پوستی در میان سگ‌ها  

از آنجایی که مشکلات پوستی مختلف سگ می تواند علائم مشابه بسیاری داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود موارد زیر فقط برای تشخیص این موضوع که  سگ شما ممکن است از چه چیزی رنج ببرد، به خاطر داشته باشید. با این حال، از آنجایی که علائم ممکن است بسیار مشابه باشند، در شرایط تشخیص احتمالی به مبتلا شدن سگ خود به بیماری پوستی نیاز است به  دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و برنامه درمانی دقیق دریافت کنید.

  1. آلرژی‌های پوستی

بسیاری از سگ‌ها از آلرژی‌های پوستی رنج می‌برند که اغلب به عنوان آماس پوستی آلرژیک یا آماس پوستی آتوپیک نیز شناخته می‌شوند. شایع ترین علل آن غذا، نیش کک و عوامل محیطی مانند گرده، علف‌ها و گرد و غبار است. علائم آلرژی پوست سگ شامل خارش مکرر، قرمزی و ملتهب شدن پوست، چوش و دانه‌های پوستی، کهیر، برجستگی روی پوست و ریزش مو است.

برای درمان آلرژی‌های پوستی در سگ‌ها، ابتدا شما و دامپزشک باید علت آن را مشخص کنید. کک به راحتی قابل تشخیص و درمان است. اما تشخیص اینکه کدام مواد غذایی یا آلرژن‌های محیطی باعث خارش و پوست تحریک شده توله سگ شما می شود ممکن است مشکل باشد و اغلب نیاز به یک فرآیند طولانی درمان دارد.

ممکن است بخواهید با یک کیت تست آلرژی خانگی شروع کنید، که ممکن است به شناسایی آلرژن‌های رایج و مواد غذایی که باعث تشخیص حساسیت در سگ شما می‌شوند، کمک کند. سپس‌می توانید نتایج را نزد دامپزشک خود ببرید تا در برنامه درمانی به شما کمک کند. برای آلرژی غذایی، تغییر در رژیم غذایی معمولاً کارساز است. آلرژی‌های محیطی یا فصلی را می‌توان با داروهای توصیه شده توسط دامپزشک کنترل کرد.

  1. سرطان پوست

اگر روی پوست سگ خود ضایعه یا توده‌ای پیدا کردید، مهم است که در اسرع وقت به دامپزشک سگ خود مراجعه کنید. ضایعه و توده‌های پوستی در سگ ها بسیار شایع است، به خصوص با افزایش سن، اما همه آنها سرطانی نیستند. از آنجایی که تشخیص نوع تومور یا توده پوستی سگ شما دشوار است، دامپزشک شما نیاز به تشخیص مناسب دارد. وقتی زود تشخیص داده شود، بسیاری از سرطان‌های پوست سگ به طور کامل قابل درمان هستند. سه مورد از شایع ترین سرطان های پوست در سگ ها ملانوم بدخیم، تومورهای ماست سل و کارسینوم سلولی هستند.

  • ملانوم بدخیم اغلب روی لب‌ها یا دهان، در بستر ناخن یا روی پدها ظاهر می‌شوند و می‌تواند به صورت لکه‌ای تیره یا صورتی ظاهر شود.
  • تومورهای ماست سل اغلب در اندام ها، قفسه سینه و پایین شکم رشد می کنند و اغلب قرمز و با خارش همراه هستند.
  • کارسینوم سلولی اغلب در نواحی با رنگدانه‌های روشن‌تر بدن، به عنوان مثال، روی شکم یا اطراف اندام تناسلی رشد می‌کند، اما می‌تواند در مکان‌های دیگر نیز دیده شود. این تومورها می توانند از نظر ظاهری متفاوت باشند، اما اغلب به صورت برآمدگی‌های پوسته ظاهر می شوند که شبیه زگیل هستند.

علت سرطان پوست در سگ چیست؟ تحقیقات نشان داده است که ژنتیک یک عامل اصلی است و برخی از نژادها بیشتر مستعد هستند. علل دیگر ممکن است شامل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید (به ویژه در سگ‌های با پوست روشن)، برخی ویروس‌ها و ناهنجاری‌های هورمونی باشد. برداشتن جراحی معمولاً برای سرطان پوست سگ مورد نیاز است. و اگر سرطان گسترش یافته باشد، توله‌ها ممکن است به پرتودرمانی و گاهی شیمی درمانی نیز نیاز داشته باشند.

  1. کچلی

اگرچه این چنین تصور می‌شود که کچلی مختص حیواناتی است که نادیده گرفته شده‌اند و وضعیت مراقبتی نامناسبی دارند، اما در واقع  کچلی یک بیماری بسیار شایع پوستی در سگ هاست که توسط کنه‌های انگلی ایجاد می‌شود. به طور کلی دو نوع کچلی وجود دارد: دمدکتیک و سارکوپتیک که هر کدام توسط گونه‌های کنه متفاوتی ایجاد می‌شوند اما علائم مشابهی دارند. علائم اولیه شامل خارش شدید، قرمزی و جوش است.

کچلی سارکوپتیک مسری است و اغلب ابتدا در گوش‌های سگ نمایان می‌شود. سگ‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به ویژه در معرض کچلی دمودکتیک هستند. در صورت عدم درمان، این عارضه پوستی در سگ باعث ایجاد دلمه‌های ضخیم دردناک در سگ، ریزش گسترده مو و حتی لاغری می شود. بنابراین مهم است که به محض مشکوک شدن به مشکل، به دنبال مراقبت های دامپزشکی باشید. درمان معمولاً شامل دارو و شامپوی دارویی است که توسط دامپزشک شما تجویز می شود.

  1. کرم حلقوی (عفونت قارچی)

کرم حلقوی یک نام گمراه کننده دارد – این کرم نیست بلکه عفونتی است که توسط چند قارچ مختلف ایجاد می‌شود. این عفونت قارچی رایج که درماتوفیت نیز نامیده می شود، تهدیدی جدی برای سلامتی نیست، اما برای سگ ها، گربه ها و افراد بسیار مسری است. بنابراین مراقبت سریع دامپزشکی برای جلوگیری از سرایت آن به دیگران ضروری است.

علائم کرم حلقوی شامل مناطق تقریباً دایره‌ای ریزش مو و پوست قرمز، ملتهب یا گال‌شده است که معمولاً با خارش همراه  نیستند. عدم رسیدگی به این بیماری می‌تواند ضایعات بزرگتر، نامنظم تر و سرایت به سایر نقاط بدن را به همراه داشته باشد. در بیشتر موارد، درمان شامل مصرف داروهای خوراکی همراه با پماد موضعی دارویی است. تمیز کردن کامل محیط نیز بسیار مهم است زیرا تماس با اسپورهای قارچ روی سطوح آلوده نیز می‌تواند باعث عفونت شود.

توجه به این نکته مهم است که مخمر، نوع متفاوتی از قارچ‌ها که به طور معمول در بدن سگ یافت می‌شود، در صورت رشد بیش از حد، می‌تواند باعث عفونت قارچی پوست در سگ‌ها شود. عفونت های قارچی معمولاً به دلیل آلرژی یا سرکوب سیستم ایمنی ایجاد می شوند. عفونت‌های مخمری می‌توانند باعث خارش، تحریک، قرمزی پوست یا گوش، اغلب با بوی کپک‌آلود و دلمه در سگ‌ها  همراه شوند. برخلاف کرم حلقوی، عفونت های مخمری پوست در سگ‌ها مسری نیستند.

  1. گیودرما (چرک‌های پوستی)

پیودرما یک عفونت باکتریایی پوستی است که معمولاً به صورت برآمدگی‌های کوچک، برجسته و قرمز رنگ پر از چرک و شبیه جوش‌های انسان ظاهر می شود. علائم بیشتر شامل لکه‌های خشک و پوسته پوسته، قرمزی پوست، خارش و گاهی ریزش مو است. پیودرما اغلب در توله سگ‌ها ایمپتیگو نامیده می‌شود.

پیودرما می‌تواند ناشی از زخم‌های باز، شکستگی پوست، رطوبت بیش از حد، خراش بیش از حد، تغییر باکتری‌های طبیعی پوست و سایر عواملی باشد که باعث می‌شود پوست در برابر رشد باکتری‌ها حساس شود. پیودرما اغلب یک عفونت ثانویه آلرژیک که می‌تواند از از کک، غذا یا عوامل محیطی ناشی شود.

سگ‌هایی با شرایط زمینه‌ای که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، مانند بیماری کوشینگ، کم کاری تیروئید، استفاده از داروهای استروئیدی و غیره، می‌توانند بیشتر در معرض ابتلا به پیودرما باشند. درمان پیودرما می تواند شامل آنتی بیوتیک‌ها و کرم یا اسپری‌های موضعی باشد.

  1. نقاط داغ

اگر در ناحیه‌ای از پوست شما محلی وجود دارد که سگ شما در حال خاراندن یا لیسیدن آن است که قرمز، خام، ملتهب و دارای ترشح است، احتمالاً یک نقطه داغ است. نقطه داغ که به عنوان درماتیت مرطوب حاد نیز شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی دردناک و خارش‌دار است که معمولاً در اثر ضربه زدن به خود (لیسیدن و جویدن بیش از حد) ایجاد می‌شود. لکه‌های داغ می‌تواند توسط هر چیزی که باعث خارش سگ شما شود، مانند نیش کک، حساسیت های پوستی، عفونت گوش و غیره و حتی استرس یا بی حوصلگی ایجاد شود  و می‌توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند.

این ضایعات می‌توانند در اثر آسیب مداوم به خود بسیار بزرگ و بیشتر تحریک شوند و به سرعت به عفونت باکتریایی تبدیل شوند، بنابراین مهم است که در اسرع وقت از دامپزشک خود در این رابطه سوال بپرسید. درمان لکه‌های داغ معمولاً شامل استروئید خوراکی یا موضعی توسط دامپزشک برای کنترل خارش و التهاب، آنتی‌بیوتیک‌ها در صورت آلوده شدن به باکتری و استفاده از درمان‌هایی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به خود است.

  1. فولیکولیت یا غده‌ها

فولیکولیت، التهاب فولیکول‌های مو است که منجر به قرمزی، تورم، خارش و درد می‌شود. این بیماری اغلب به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌هایی است که توسط یک بیماری پوستی دیگر مانند آلرژی‌های پوستی، کچلی یا کک ایجاد می‌شود. اختلالات هورمونی یا خود آسیبی نیز می تواند باعث فولیکولیت شود.

این بیماری رایج در سگ ها ابتدا به صورت یک برآمدگی کوچک، قرمز و برجسته روی پوست اطراف فولیکول مو ظاهر می‌شود که شبیه جوش است. برجستگی می‌تواند پر از چرک شده و در نهایت ترکیده و منجر به ضایعه پوستی شود. با گذشت زمان، ضایعه می‌تواند ضخیم، تیره‌تر یا تغییر رنگ پوست شود. فولیکولیت به درمان دامپزشکی از جمله آنتی بیوتیک‌های خوراکی و درمان موضعی مانند پماد، اسپری یا شامپو نیاز دارد.

  1. اگزمای سبوره (چربی یا خشکی بیش از حد پوست)

اگر پوست سگ شما چرب و بدبو یا پوسته پوسته و با خارش همراه است، سبوره می تواند مقصر باشد. سبوره یک بیماری پوستی است که باعث می شود غدد چربی یا چربی بیش از حد روی پوست تولید کنند (سبوره اولئوزا) یا به اندازه کافی چربی تولید نکنند که منجر به خشکی، پوسته پوسته شدن و تحریک پوست می شود (سبوره سیکا). در بیشتر سگ‌ها، این دو نوع به طور همزمان رخ می دهد، بنابراین علائم ترکیبی از پوست چرب، خشک (شوره سر)، خارش و قرمزی پوست و همچنین ریزش مو در برخی موارد به همراه این بیکارب ظاهر می‌شود.

سبوره می تواند ارثی باشد یا یک بیماری ثانویه ناشی از یک مشکل سلامت زمینه‌ای مانند آلرژی، انگل، عدم تعادل هورمونی یا عفونت‌های قارچی باشد. این بیماری معمولاً با شامپوهای ضد سبورئیک دارویی و مرطوب‌کننده‌های نواحی خشک درمان و مدیریت می‌شود.

  1. جوش و آکنه

بله، سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها می‌توانند آکنه و جوش داشته باشند، اما این موضوع در سگ‌ها کمی متفاوت است. آکنه سگ یک اختلال پوستی است که لب‌ها، پوست اطراف دهان و چانه را درگیر می‌کند.

موارد خفیف این بیماری به صورت برجستگی‌های قرمز کوچک یا جوش (جوش) به نظر می‌رسند. موارد شدیدتر نیز می‌تواند باعث تورم لب و پوزه شود. با گذشت زمان، برجستگی‌ها می‌توانند بزرگتر و عفونی ‌شوند. علت اصلی آکنه سگ نسبتاً ناشناخته است، اما گمان می‌رود که آلرژی، ضربه پوستی، سن و یک استعداد ژنتیکی در ایجاد آن نقش داشته باشد.

علائم جوش و آکنه سگ می‌تواند شبیه سایر مشکلات پوستی باشد، بنابراین مهم است که یک تشخیص مناسب از دامپزشک خود دریافت کنید. موارد خفیف معمولاً با بنزوئیل پراکسید توصیه شده توسط دامپزشک قابل درمان هستند، در حالی که موارد شدیدتر ممکن است به استروئیدهای خوراکی یا موضعی و آنتی بیوتیک های موضعی نیاز داشته باشند.

  1. آلوپسی (طاسی)

آلوپسی در سگ یک اصطلاح گسترده برای توصیف ریزش مو است که به دلیل ریزش مو یا عدم رشد مو است. طاسی در سگ‌ها بسیار شایع است و علل زمینه‌ای متعددی برای آن وجود دارد. انگل‌ها، عفونت‌های پوستی، اختلالات هورمونی، برخی از دلایل بروز این بیماری هستند. اگر قسمتی از بدن سگ شما در اثر ریزش مو برهنه شده است، باید به دامپزشک خود مراجعه کنید تا مشخص شود که چه چیزی باعث ریزش مو شده و درمان مناسب را دریافت کنید.

چگونه می توانم به سالم نگه داشتن پوست سگم کمک کنم؟

اگرچه همیشه نمی‌توانید از بیماری‌های پوستی در سگ‌ها پیشگیری کنید، اما چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای کمک به سالم نگه داشتن پوست و پوشش توله سگ‌تان تا حد امکان برای جلوگیری از برخی بیماری‌های پوستی انجام دهید.

  • رژیم غذایی سگ شما تاثیر بسیار زیادی در سلامت پوست سگ شما دارد. در واقع تغذیه توله سگ شما با یک رژیم غذایی سالم که سرشار از مواد طبیعی است و از ایمنی و سلامت پوست و پوشش بدن حیوان حمایت می‌کند، یکی از بهترین راه‌حل‌هاست.
  • مکمل‌های روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می‌توانند به داشتن پوست سالم و کاهش التهاب کمک کنند.
  • مکمل‌های غذایی، مانند ویتامین‌های A، C و E، ممکن است به محافظت کلی از سیستم ایمنی و بیماری‌های پوستی کمک کنند.
  • استفاده منظم از شامپو مبتنی بر بلغور جو ممکن است به حفظ رطوبت و سلامت پوست سگ شما کمک کند و همچنین می تواند خارش و پوست تحریک شده را تسکین دهد.
  • شانه زدن منظم بدن و پوست سگتان (حداقل هر دو روز) می‌تواند به تحریک غدد چربی پوست، سالم نگه داشتن فولیکول‌های مو و از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند.