حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

شما هم از عادت لیسیدن سگ‌تان کلافه شده اید؟

شما هم از عادت لیسیدن سگ‌تان کلافه شده اید؟ لیسیدن سگ می تواند یک رفتار عادی باشد—بعضی از سگ ها اغلب خود، صاحبشان و حتی اسباب بازی هایشان را می لیسند.

شما-هم-از-عادت-لیسیدن-سگ‌تان-کلافه-شده-اید؟

شما هم از عادت لیسیدن سگ‌تان کلافه شده اید؟ لیسیدن سگ می تواند یک رفتار عادی باشد—بعضی از سگ ها اغلب خود، صاحبشان و حتی اسباب بازی هایشان را می لیسند. آنها معمولاً وسایل نرم تری در خانه مانند کاناپه، صندلی، ملافه و فرش را می لیسند. ممکن است این کار آنها بی ضرر باشد یا حتی مزاحم شما باشد. باید به این سوال مهم فکر کرد که پس چرا سگ ها به هر حال مبلمان را می لیسند؟ شایع ترین دلایل این رفتار شامل استرس و اضطراب است، اگرچه دلایل دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد.

5 دلیل که سگ ها مبلمان را می لیسند

کسالت

یک سگ ممکن است اثاثیه منزل را لیس بزند چون حوصله اش سر رفته است. سگ ها، به خصوص سگ های جوان تر، انرژی زیادی دارند. اغلب اوقات در طول روز، زمانی که صاحبان خانه سر کار نیستند، سگ‌ها انرژی انباشته‌ای دارند که نمی‌دانند با آن چه کار کنند. وقتی کسی در خانه نیست که با آنها بازی کند، بسیاری از سگ ها انرژی خود را با لیسیدن اشیایی که معمولاً نمی لیسند صرف می کنند. در بیشتر موارد، این یک مشکل رفتاری جدی نیست، اما اگر به آن توجه نشود، لیسیدن می‌تواند به تخریب اشیا منجر شود. افزایش تحریک ذهنی با پازل های غذایی، پیاده روی های طولانی و جلسات آموزشی کوتاه ممکن است راهی عالی برای جلوگیری از کسالت باشد.

فشار

استرس در سگ می تواند از طریق لیسیدن نامناسب اثاثیه یا اشیاء دیگر توسط سگ خود را نشان دهد. در این موارد، معمولاً یک عامل استرس زا کوتاه مدت و گذرا مانند جابجایی، یک فرد جدید یا حیوان خانگی در خانه، آب و هوای بد، خروج مالک از خانه یا سایر حیوانات خارج از خانه است. لیسیدن اثاثیه نشانه آن است که سگ شما از این اتفاقات استرس دارد. افزایش ورزش، مکمل ها یا داروهای ضد اضطراب، تغییرات محیطی (مانند دستگاه های سر و صدا در هنگام طوفان) و دیگر راه های کاهش استرس های موقعیتی در هنگام لیسیدن را در نظر بگیرید.

اضطراب

اضطراب در سگ ها رایج است و استرس طولانی مدت بیشتری را به همراه دارد. همان مسائلی که می تواند باعث استرس گذرا شود نیز ممکن است منجر به اضطراب شود، اما در این موارد، سگ با موفقیت سازگار نمی شود. بسیاری از سگ ها زمانی که صاحبشان خانه را ترک می کنند دچار حملات اضطرابی منظم می شوند. این سگ ها ممکن است با لیسیدن اثاثیه یا اشیاء دیگر در خانه خود را آرام کنند. در صورت عدم درمان، این می تواند آسیب شناسی شده و اصلاح آن به یک رفتار بسیار سخت تبدیل شود.

اضطراب جدایی یک وضعیت شناخته شده در دامپزشکی است و در صورت عدم درمان می تواند برای حیوان خانگی شما خطرناک و اغلب برای خانه شما مخرب باشد. برای جلوگیری از تشدید اضطراب جدایی، با دامپزشک خود صحبت کنید. آنها قادر خواهند بود در توصیه داروها یا تکنیک هایی که در شرایط خاص شما مفید خواهند بود، کمک کنند.

اختلال وسواس فکری عملی

در موارد شدیدتر، برخی از سگ ها از یک اختلال روانی واقعی مانند اختلال وسواس فکری رنج می برند. این سگ ها تمایل دارند اثاثیه و سایر اشیاء را لیس بزنند، نه تنها زمانی که تنها می مانند، بلکه در حضور انسان ها و صاحبانشان. این سگ ها اجبار غیرقابل انکاری برای لیسیدن اشیا دارند و نمی توان به راحتی آنها را منصرف کرد. اگر این سگ شما را توصیف می کند، مداخله دامپزشکی ضروری است.

علل پزشکی

گاهی اوقات، سگی که به طور ناگهانی شروع به لیسیدن مبلمان می کند، ممکن است از یک وضعیت پزشکی رنج ببرد. این اختلالات شامل درد، اختلال عملکرد شناختی سگ و ناراحتی یا ناراحتی دستگاه گوارش است. اگر سگ شما شروع به نشان دادن هر گونه رفتار غیر طبیعی کرد، ضروری است که در اسرع وقت توسط دامپزشک خود معاینه شود.

سگ ها معمولا چه اشیایی را می لیسند؟

به طور کلی، سگ ها تمایل دارند اشیاء نرم تر و همچنین آنهایی را که به راحتی در دسترس هستند لیس بزنند. ملافه ها، پتوها و حوله هایی که سگ به طور مرتب روی آنها دراز می کشد، اهداف رایجی هستند. سایر وسایل خانه که معمولاً لیسیده می شوند عبارتند از کاناپه، صندلی، رختخواب و فرش.

آیا برخی از سگ ها بیشتر اثاثیه را میلیسند؟

هیچ راهی برای پیش بینی اینکه کدام سگ اثاثیه را می لیسد وجود ندارد. هیچ نژاد، جنسیت یا سنی وجود ندارد. با این حال، شخصیت نقش مهمی ایفا می کند و سگ هایی که به طور کلی مضطرب تر هستند، بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. سگ‌هایی که برای مدت طولانی تنها می‌مانند، برای مدت طولانی در جعبه نگهداری می‌شوند و سگ‌هایی که به طور منظم با آنها ارتباط برقرار نمی‌کنند نیز اغلب لیس‌کننده مبلمان هستند.

چگونه از لیسیدن مبلمان سگ جلوگیری کنیم

اولین قدم برای مبارزه با این رفتار سگتان، تلاش برای تعیین علت آن است. این عزم شما را قادر می سازد تا استراتژی هایی را اجرا کنید که می تواند به سگ و مبلمان شما کمک کند.

اگر به دلزدگی به عنوان علت مشکوک هستید، صرف زمان بیشتری با سگ می‌تواند کمک شایانی کند، او را برای پیاده‌روی بیرون ببرید و در صورت امکان به زمان ورزش او اضافه کنید. در مواقعی که سگ باید در خانه به تنهایی بگذراند، چراغ ها را رها کنید، رادیو یا تلویزیون پخش کنید و مطمئن شوید که اسباب بازی های مناسب زیادی دارد. بسیاری از سگ ها با اسباب بازی های پازلی مشغول و به چالش کشیده می شوند. دیگران ممکن است جویدن را ترجیح دهند.

اسباب بازی ها

کنترل استرس تا حد امکان می تواند برای سگ شما نیز مفید باشد. اگرچه برخی از چیزهایی که ممکن است سگ شما را تحت فشار قرار دهد اجتناب ناپذیر است، کاهش عوامل استرس زا به حداقل، ممکن است کمک کند. همچنین می توانید سعی کنید سگ را از موقعیت های استرس زا پناه دهید یا حواس او را پرت کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، اگر در مورد یک وضعیت پزشکی احتمالی نگرانی دارید، به دامپزشک مراجعه کنید.