حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سلامت روان حیوان خانگی

هر آنچه باید در مورد سلامت روان حیوان خانگی خود بدانید در این مقاله از فراوت آورده شده است. پیوند بین انسان و حیوانات خانگی پیوندی قوی و غیرقابل انکار است

Pet-mental-health

هر آنچه باید در مورد سلامت روان حیوان خانگی خود بدانید در این مقاله از فراوت آورده شده است. پیوند بین انسان و حیوانات خانگی پیوندی قوی و غیرقابل انکار است وتحقیقات بسیاری تاثیر مثبت حیوان خانگی بر سلامت روان را تایید کرده‌اند. طبق یک نظرسنجی صورت گرفته در سال 2015 میلادی 95 درصد از صاحبان حیوانات خانگی، حیوان خود را عضوی از خانواده خود می دانند. این موضوع مهم نیست که در چه سنی هستیم؛ کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان همگی از حیوانات خانگی خود لذت می برند. بنابراین، حیوانات خانگی و سلامت روان دست به دست هم می دهند. حیوانات خانگی به درمان افسردگی، اضطراب و استرس کمک می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها همراه انسان هستند و تنهایی را تسکین می‌دهند. از سوی دیگر، حیوانات خانگی برای ما شادی و عشق بی قید و شرط را به ارمغان می‌آورند. از این رو اهمیت دادن به سلامت روان و فراهم کردن شرایط آسوده برای حیوانات خانگی علاوه بر این که وظیفه تمام صاحبان حیوانات خانگی است، بلکه زمینه آرامش روانی را هم برای حیوان و هم برای صاحب آن به وجود می‌آورد.

ما راه درازی را برای درک مشکلات روانی و رفتاری در انسان ها و نحوه درمان موثرتر آنها پیموده ایم. این در مورد حیوانات خانگی ما نیز صادق است. بیماری روانی در حیوانات خانگی، از جمله گربه و سگ، می‌تواند بر کیفیت زندگی، سلامت و طول عمر آن‌ها تأثیر بگذارد. همچنین مشکلات سلامت روان در حیوانات می‌تواند برا سلامت روان  اعضای خانواده انسانی تاثیر بگذارد و اگر تشخیص داده نشود و درمان نشود می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل می شود.

بیماری روانی در حیوانات خانگی

مشکلات مرتبط با سلامت روان در حیوانات خانگی از طریق معاینات سلامتی، واکسن ها، آزمایش های تشخیصی و اقدامات پیشگیرانه قابل شناسایی است. هنگامی که اکثر صاحبان حیوانات خانگی به سلامت حیوانات خانگی خود فکر می‌کنند، تمایل دارند فقط به سلامت جسمانی آن‌ها توجه کنند. از آنجایی که حیوانات خانگی نمی‌توانند بسیاری از احساسات خود را برای ما بیان کنند، مشکلات رفتاری یا سلامت روان ممکن است تا زمانی که شدید نباشند، مورد توجه قرار نگیرند.

مطالعه‌ای که توسط دپارتمان علوم دامی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام شد به این نتیجه رسید که حیوانات خانگی که اضطراب و ترس دارند به اندازه حیوانات خانگی سالم زندگی نمی‌کنند. استرس مزمن می‌تواند به برخی از مشکلات مرتبط به سلامتی منجر شود، از افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی گرفته تا اختلالات پوستی. علاوه بر این استرس می‌تواند باعث شود حیوانات خانگی رفتارهای خودآزاری از خود نشان دهند.

سلامت روان در حیوانات خانگی حیوان همراهی که با یک بیماری روانی دست و پنجه نرم می کند ممکن است غذا خوردن را متوقف کند، رفتار خشونت آمیز داشته باشد یا دچار اضطراب و افسردگی شدید شود. خوشبختانه، گزینه های درمانی برای همه چیز از اضطراب خفیف تا اختلالات اجباری وجود دارد.

شرایط سلامت رفتاری

اگر چه ذهن یک سگ یا گربه کاملاً با ذهن ما متفاوت است، اما آنها مانند ما مشکلات رفتاری را تجربه می‌کنند. این موضوع می‌تواند برای بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی تعجب آور باشد که حیوان خانگی آنها از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برد. برای کمک به آن‌ها چه کنیم؟ بیشتر آن به شرایطی بستگی دارد که حیوان خانگی شما با آن سر و کار دارد. در زیر به برخی از شایع‌ترین مشکلات مرتبط با سلامت روان در حیوانات خانگی اشاره می‌شود:

افسردگی

دامپزشکان اغلب افسردگی را در حیوانات خانگی تشخیص می‌دهند، به ویژه در حیوانات خانگی که با درد مزمن یا یک بیماری پیشرونده سر و کار دارند. حیوان خانگی شما از غم و اندوه خود صحبت نمی‌کند، اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که آن‌ها افسردگی را تجربه می‌کنند. این نشانه‌ها می‌تواند شامل کناره گیری، پنهان شدن، تغییر در رفتار، غمگین بودن، بی حالی و تغییر در اشتها و انرژی باشد.

اضطراب جدایی

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که سگ یا گربه تنها بماند. در واقع هر زمانی که حیوانات خانگی تنها بماند مضطرب می‌شود. اگرچه ممکن است اضطراب جدایی ریشه در مباحث ژنتیکی داشته باشد اما  این بیزاری از تنهایی زمانی اتفاق می‌افتد که حیوان خانگی به اندازه کافی اجتماعی نشده باشد. اضطراب جدایی را می‌توان در مشکلات رفتاری، مانند پارس کردن بیش از حد، خراشیدن، از بین بردن وسایل، تلاش برای فرار و ترس شدید مشاهده کرد.

اضطراب جدایی در سگ‌ها و گربه‌ها نیز می‌تواند نشانه‌های متفاوتی داشته باشد. در سگ‌ها علائم پریشانی شامل قدم زدن، تلاش برای فرار، جویدن مخرب یا کثیف کردن خانه است، حتی زمانی که حیوان خانگی آموزش دیده است. در گربه‌ها میو میو و گریه بیش از حد، عدم استفاده از جعبه ادرار، تلاش برای فرار، رفتار مخرب و سطح غیرمعمول بالایی از هیجان در هنگام بازگشت به خانه می تواند به این معنی باشد که گربه شما در غیاب شما روزهای سختی را پشت سر گذاشته است.

اضطراب سر و صدا

مضطرب شدن در اثر سر و صدا حالتی است که حیوانات خانگی با شنیدن صداهای بلند احساس استرس می‌کنند. برخی از حیوانات خانگی فقط به آتش بازی یا شلیک گلوله واکنش نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر تحت تأثیر هر گونه صدای بلند در محیط قرار می‌گیرند. محرک‌های رایج اضطراب ناشی از صدا شامل رعد و برق، آژیر، مهمانی‌ها، موسیقی بلند، آتش‌بازی، ساز و غیره است.

اختلال وسواس اجباری

این اختلال در برخی از حیوانات خصوصا حیوانات اسیر در قالب رفتارهای کلیشه‌ای مانند قدم زدن، خودزنی و لیسیدن خود بروز و ظهور پیدا می‌کند. در حیوانات خانگی نیز نتیجه می‌تواند مشابه باشد. تمرکز بر یک شی خاص، انجام کارهای تکراری و دوندگی از جمله نشانه‌های بارز این اختلال در حیوانات خانگی هستند

زوال عقل

اگر حیوان خانگی شما در مراحل بعدی زندگی خود است، ممکن است متوجه تغییری در ادراک آن‌ها نسبت به محیط پیرامون خود شوید. حیوانات خانگی مسن تر در معرض خطر بیشتری برای ایجاد علائمی هستند که بسیار شبیه به بیماری آلزایمر در انسان است، که شامل بی‌حسی، از دست دادن حافظه و مشکل در رفت و آمد در خانه می‌شود.

اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در حیوانات خانگی مجموعه ای از علائم ناشی از ضربه، غفلت یا سوء استفاده است. سگ ها می توانند نشانه هایی از اضطراب مزمن، هوشیاری بیش از حد، پرخاشگری، حساسیت به صداها و مشکل در خواب را نشان دهند. گربه ها ممکن است پرخاشگر یا ترسناک باشند و از تعامل انسانی بجز خوردن اجتناب کنند. آنها همچنین ممکن است پنهان شوند یا سعی کنند اغلب فرار کنند.

بهترین راه برای مدیریت اختلال اضطراب پس از سانحه در حیوانات خانگی، درمان دارویی و رفتار درمانی است. دامپزشکان اغلب از داروهای آرام بخش مانند Xanax، Valium و Zoloft استفاده می کنند. اغلب، اختلال اضطراب‌های پس از سانحه شدید – همانطور که در سگ های بازنشسته نظامی و سگ های K9 دیده می شود، به راحتی درمان نمی‌شود و بهترین راه حل این است که آنها را در یک خانه آرام و بدون اضطراب قرار دهید.

سایر بیماری‌های روانی در حیوانات خانگی شامل اضطراب عمومی، بیزاری اجتماعی و فوبیا است. اگر متوجه تغییر رفتار حیوان خانگی خود شدید، حیوان خانگی خود را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک شما باید یک بررسی کامل سلامتی – از جمله چکاپ فیزیکی و آزمایش مدفوع و خون – انجام دهد تا هرگونه بیماری یا آسیبی که می‌تواند باعث رفتار غیرعادی حیوان خانگی شما شود را بررسی کند.

چگونه می توانیم به بیماری روانی در حیوانات خانگی کمک کنیم؟

اگر حیوان خانگی شما با یک مشکل رفتاری یا سلامت روانی سروکار دارد، کارهایی وجود دارد که می‌توانیم برای تقویت سلامت و رفاه او در حین درمان بیماری انجام دهیم. مطرح کردن چنین نشانه‌هایی با دامپزشک، اولین قدم در راه درمان حیوان خانگی شما است. از آنجایی که بیماری روانی بر تمام زمینه‌های سلامت حیوان خانگی شما تأثیر می‌گذارد، ما استفاده از تکنیک‌های مختلف، از داروها گرفته تا اصلاح رفتار، از جمله گزینه‌هایی هستند که شما به عنوان صاحب حیوان خانگی و پس از مشاوره با دامپزشک می‌توانید برای درمان حیوان خانگی خود داشته باشید. طبیعت درمانی، ورزش، اجتماعی شدن و آموزش‌های تکمیلی، داروها و مکمل‌های ضد اضطراب و ضد افسردگی و اصلاح پیشرفته رفتار از دیگر رویکردهای درمانی برای حیوانات خانگی مبتلا به بیمارهای مرتبط به سلامت روان هستند.

به یاد داشته باشید که شما به‌عنوان صاحبان حیوانات خانگی باید به نشانه‌ها حساس باشید.

زبان بدن آنها را یاد بگیرید

برای یادگیری زبان بدن سگ و زبان بدن گربه، به وضعیت و حرکت دم، وضعیت بدن، حالات صورت و گوش ها توجه کنید. توجه داشته باشید که حرکات یکسان ممکن است معنای کاملاً متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، دم تکان دادن سگ تقریبا همیشه یک نشانه دعوت است، اما گربه ای که همین کار را انجام می دهد به احتمال زیاد آزرده شده و به فضا نیاز دارد.

رفتارهای غیر معمول را شناسایی کنید

اولین نشانه رفتارهای غیرمعمول این است که چیزی اشتباه است. به فراوانی و شدت این رفتارها توجه داشته باشید و به آنچه باعث تحریک آنها می شود توجه کنید.

مسائل مربوط به سلامت روان حیوانات خانگی قابل کنترل و درمان هستند. حیوان خانگی شما ممکن است از تغییر محیط، دارو یا رفتار درمانی سود ببرد، اما انتخاب درمان بستگی به شدت بیماری دارد. در مورد برخی از مشکلات سلامت روان – به عنوان مثال، زوال عقل یا اضطراب شدید – به جای درمان، مدیریت مشکل را هدف قرار دهید.