حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

دیابت در سگ‌ها

دیابت در سگ ها یک بیماری پیچیده است که در اثر کمبود هورمون انسولین یا کاهش ناکافی به انسولین در جریان خون ایجاد می شود. بعد از اینکه سگ غذا می خورد، دستگاه گوارش او غذا را به اجزای مختلفی از جمله گلوکز تبدیل می‌کند - که توسط انسولین، هورمونی که از پانکراس ترشح می شود، به سلول های او منتقل می شود.

دیابت در سگ ها یک بیماری پیچیده است که در اثر کمبود هورمون انسولین یا کاهش ناکافی به انسولین در جریان خون ایجاد می شود. بعد از اینکه سگ غذا می خورد، دستگاه گوارش او غذا را به اجزای مختلفی از جمله گلوکز تبدیل می‌کند – که توسط انسولین، هورمونی که از پانکراس ترشح می شود، به سلول های او منتقل می شود. وقتی سگی انسولین تولید نمی کند یا نمی تواند به طور معمول از آن استفاده کند، سطح قند خون او افزایش می یابد. دیابت یک اختلال قابل کنترل در نظر گرفته می شود – و بسیاری از سگ های دیابتی می توانند زندگی شاد و سالمی داشته باشند.

دیابت را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

نوع I (عدم تولید انسولین

نوع دوم (اختلال در تولید انسولین همراه با پاسخ ناکافی به هورمون).

شایع ترین شکل این بیماری در سگ ها دیابت نوع I است، دیابت وابسته به انسولین، که زمانی رخ می دهد که پانکراس قادر به تولید یا ترشح سطوح کافی انسولین نباشد. سگ هایی که دیابت نوع I دارند برای زنده ماندن نیاز به انسولین درمانی دارند.

علائم دیابت در سگ ها

علائم زیر ممکن است سگ شما دیابتی باشد:

تغییر در اشتها، تشنگی مفرط/افزایش مصرف آب، کاهش وزن، افزایش ادرار، تنفس غیرمعمول با بوی شیرین یا میوه ای، بی حالی، کم آبی بدن، عفونت های دستگاه ادراری، استفراغ، تشکیل آب مروارید، نابینایی، عفونت های مزمن پوست

علل دیابت

علت دقیق دیابت ناشناخته است. بیماری های خودایمنی، ژنتیک، چاقی، پانکراتیت مزمن، برخی داروها و رسوب غیرطبیعی پروتئین در لوزالمعده می توانند نقش عمده ای در ایجاد این بیماری داشته باشند.

سگ ها بیشتر مستعد ابتلا به دیابت هستند

تصور می‌شود که سگ‌های چاق و سگ‌های ماده ممکن است خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت در سنین بالاتر (۶ تا ۹ سالگی) داشته باشند.

برخی از نژادها نیز ممکن است خطر بیشتری داشته باشند، مانند تریرهای استرالیایی، اشناوزرهای استاندارد و مینیاتوری، داچشاندها، پودل ها، کیشوندها و سامویدها.دیابت در سگ های نوجوان نیز دیده می شود و به ویژه در نوع نژاد گلدن رتریورها و کیشوندها شایع است.

تشخیص دیابت

برای تشخیص درست دیابت، دامپزشک شما اطلاعاتی در مورد علائم بالینی جمع آوری می کند، معاینه فیزیکی انجام می دهد و آزمایش خون و آزمایش ادرار را بررسی می کند.

درمان دیابت

هر سگ دیابتی، نوع متفاوتی است و به روش درمانی متفاوت پاسخ می دهد. درمان دیابت بر این اساس است که علائم بیماری چقدر شدید است و آیا مسائل بهداشتی دیگری وجود دارد که می‌تواند درمان را پیچیده کند.

برخی از سگ ها در اولین تشخیص به شدت بیمار می شوند و برای تنظیم سطح قند خون خود نیاز به مراقبت های شدید در بیمارستان برای چند روز دارند.

سگ هایی که در اولین تشخیص وضعیت پایدارتری دارند، ممکن است به داروهای خوراکی یا رژیم غذایی پر فیبر که به عادی سازی سطح گلوکز در خون کمک می کند پاسخ دهند.

برای اکثر سگ ها، تزریق انسولین برای تنظیم کافی گلوکز خون ضروری است. هنگامی که درمان انسولین شخصصیِ حیوان خانگی شما، به طور معمول بر اساس وزن، تنظیم شد. به شما نشان داده می شود که چگونه به او تزریق انسولین را در خانه انجام دهید و درمان شخصی او را شروع کنید.

عقیم کردن سگ، راهی برای جلوگیری از دیابت حیوانات

عقیم کردن سگ خود توصیه می شود، زیرا هورمون های جنسی زنانه می توانند بر سطح قند خون تأثیر بگذارند.

همانطور که دامپزشک شما توضیح خواهد داد، مهم است که همیشه هر روز در ساعت معینی به سگ خود انسولین بدهید و به او وعده های غذایی منظم را همراه با داروهایش بدهید. این اجازه می دهد تا افزایش مواد مغذی در خون با حداکثر سطح انسولین همزمان شود. این احتمال اینکه سطح قند او خیلی بالا یا خیلی پایین باشد را کاهش می دهد. شما می توانید با دامپزشک خود برای ایجاد یک برنامه غذایی در حدود زمان مصرف داروی حیوان خانگی خود کار کنید. همچنین مهم است که از تغذیه سگ دیابتی خود با غذاهای حاوی گلوکز پرهیز کنید. بررسی منظم قند خون بخش مهمی از نظارت و درمان هر بیمار دیابتی است و دامپزشک به شما کمک می کند تا برنامه ای برای بررسی قند خون سگ خود تنظیم کنید.

پیشگیری از دیابت

اگرچه نوع خاصی از دیابت – نوعی که در سگ های کمتر از یک سال یافت می شود – ارثی است، رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم می تواند کمک زیادی به جلوگیری از ابتلا به دیابت کند. علاوه بر سایر اثرات منفی، چاقی به مقاومت به انسولین کمک می کند.

اگر شک دارید که سگ شما دیابت دارد

اگر سگ شما هر گونه علائم بالینی غیرطبیعی را همانطور که در بالا ذکر شد نشان داد، فوراً به دامپزشک خود مراجعه کنید. اگر سگ دیابتی تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است دچار مشکلات ثانویه سلامتی مانند آب مروارید و مشکلات شدید دستگاه ادراری شود. در نهایت، دیابت درمان نشده می تواند باعث کما و مرگ شود.

کرم قلب

کرم قلب یک کرم انگلی است که در قلب و شریان های ریوی حیوان آلوده زندگی می کند. کرم‌ها از طریق جریان خون حرکت می‌کنند – در حین حرکت به شریان‌ها و اندام‌های حیاتی آسیب می‌رسانند – و در نهایت حرکت خود را به رگ‌های ریه و اتاق قلب حدود شش ماه پس از عفونت اولیه کامل می‌کنند. چند صد کرم می توانند پنج تا هفت سال در یک سگ زندگی کنند.

راه های مقابله با بیماری حیوانات

به حیوان خانگی خود بیش از حد غذا ندهید

برخی از حیوانات خانگی مبتلا به سرطان، به ویژه گربه ها، در طول درمان نشانه هایی از اشتهای ضعیف را نشان می دهند. این به دلیل خود روند بیماری و در پاسخ به درمان های تجویز شده رخ می دهد. در این موارد، دامپزشکان اغلب محدودیت‌های غذایی معمولی را که بر روی حیوانات اعمال می‌شود را حذف می‌کنند و به صاحبان آنها اجازه می‌دهند تا تنوع بیشتری از غذاها، از جمله موارد ممنوعه معمولی مانند فست فود یا سایر انواع غذای انسان ها را بدهند. اما برای حیوانات خانگی که اشتهای طبیعی آنها تحت تأثیر درمان قرار نمی گیرد، تغذیه بیش از حد آنها و یا ارائه غذاهای معمولی که حیوان خانگی معمولاً نمی خورد، می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود که ممکن است علائم نامطلوب درمان را بیشتر کند و منجر به سردرگمی در مورد بهترین روش انجام شود. علاوه بر این، حیوانات خانگی حتی با حداقل تغذیه ای که کمی از حد عادی غذایشان بیشترست می توانند به راحتی دچار اضافه وزن شوند؛ این روش می تواند بیماری ارتوپدی قبلی را تشدید کند و منجر به مشکلات سلامتی همزمان، از جمله بیماری قلبی تنفسی و درد شود و در نتیجه کیفیت زندگی حیوان خانگی کاهش یابد.

شیمی درمانی حیوانات دچارِ سرطان، شکنجه نیست!

ممکن است با افرادی روبرو شوید که تصمیم شما برای درمان سرطان حیوان خانگی تان را زیر سوال ببرند و استدلال کنند که شما خودخواه هستید یا به حیوانات خود آسیب وارد می کنید. یا گفته شود که درمان حیوانات خانگی مبتلا به سرطان معادل “شکنجه” آنها است. چنین قضاوت سختی می‌تواند منزوی‌کننده باشد و شما را وادار کند که انتخاب‌ها و مقاصد خود را حدس بزنید. لطفاً با دانستن اینکه هزاران مالک وجود دارند که تصمیم می‌گیرند با حیوانات خانگی خود چگونه رفتار کنند، شما هم  اطمینان پیدا کنید که بهترین منابع شما برای بیان نگرانی‌ها خودتان هستید.

 مراقبت در دوران شیمی‌درمانی

حیوانات خانگی که شیمی‌درمانی دریافت می‌کنند ممکن است در زمان‌های مشخصی پس از درمان، تعداد گلبول‌های سفید خون خود را به طور موقت کاهش دهند. در این دوره هایی که سیستم ایمنی بدن در معرض خطر است، حیوانات بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. در حالی که خطر کلی بیماری کم است، احتمالاً مواقعی وجود دارد که باید از موقعیت هایی که حیوان خانگی شما ممکن است با عوامل بیماری زا جدید مواجه شود، اجتناب کنید. این ممکن است به این معنی باشد که گاهی اوقات یک سفر به پارک سگ یا پیرایشگاه را از دست می دهید یا گربه معمولی خود را در فضای باز برای مدت کوتاهی در داخل خانه نگه دارید. علاوه بر این، کاهش سطح استرس به حداقل در دوره هایی که حیوان خانگی شما ممکن است دفاع ایمنی بدن شما را کاهش داده باشد، بسیار مهم است. این به این معنی است که اگر حیوان خانگی شما در چنین شرایطی مضطرب می شود، مهمان خانه (دو یا چهار پا) را محدود کنید، اگر تصمیم به سفر دارید از همراهی حیوان خانگی خود اجتناب کنید یا از یک پرستار حیوان خانگی بگیرید تا در خانه شما بماند.