حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

برنامه دولت ها برای میکروچیپ کردن حیوانات

در این مقاله از مجموعه مقالات قوانین کشورها در مورد حیوانات خانگی به موضوع برنامه دولت ها برای میکروچیپ کردن حیوانات می پردازیم. میکروچیپ کردن حیوانات مزایای بسیاری دارد و کشورهای مختلف هم در پی این موضوع برنامه های مختلفی تدوین کرده اند. 

برنامه-دولت-ها-برای-میکروچیپ-کردن-حیوانات

در این مقاله از مجموعه مقالات قوانین کشورها در مورد حیوانات خانگی به موضوع برنامه دولت ها برای میکروچیپ کردن حیوانات می پردازیم. میکروچیپ کردن حیوانات مزایای بسیاری دارد و کشورهای مختلف هم در پی این موضوع برنامه های مختلفی تدوین کرده اند.  در برنامه دولت ها برای میکروچیپ کردن حیوانات به قوانین کشورهای سوئد و ژاپن اشاره شده است.

سوئد و ژاپن

کشور ژاپن تزریق میکروچیپ برای حیوانات خانگی را اجباری کرده است. در بخشی از این قانون جدیدی که کشور ژاپن برای اجبار میکروچیپ کردن بیان کرده است. اینطور آمده: «پیشرفت های تکنولوژیک هر روز به بدن ما نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود، از تلفن‌های موجود در جیب‌هایمان گرفته تا ساعت‌های هوشمند روی مچ دستمان. اما در زمانه ای زندگی می کنیم که برخی از این تراشه ها در زیر پوست بدن موجودات زنده وارد می شوند».

به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای دنیا مانند سوئد، استفاده از میکروچیپ ها در حیوانات به روندی عادی تبدیل شده است. سوئد به عنوان کشوری که در بسیاری از پیشرفت های فناوری در جایگاه بالایی از امکانات قرار دارد. تراشه‌ها برای سرعت بخشیدن به کارهای روزمره شهروندان و راحت‌تر کردن زندگی آن‌ها در پیدا کردن حیوانات طراحی شده‌اند. سیاستمداران سوئدی باور دارند با وجود میکروچیپ ها، دسترسی به خانه‌ها، دفاتر و باشگاه‌های ورزشی برای شهروندان، به آسانی لمس یا چپ کردن اسکنرها شده است. آنها درباره تزریق میکروچیپ در بدن حیوانات می گویند که با این مسئله، ذهن شهروندانمان را بابت حیواناتشان راحت کرده ایم و این به بهبود زندگی آنها کمک می‌ کند.

شهروندان سوئدی منتظر نسل جدید میکروچیپِ حیوانات خانگی

میکروچیپ ها در خدمات شهروندی سوئد می توانند برای ذخیره اطلاعات تماس اضطراری، نمایه های رسانه های اجتماعی یا بلیط های الکترونیکی برای رویدادها و سفرهای ریلی استفاده شود. به دلیل این گستردگی خدمات است و ایمنی بازیابی اطلاعات است که مصرف کنندگان (کسانی که از میکروچیپ استفاده می کنند) با خیال آسوده مشتری همیشگی محصولات جدید میکروچیپ ها شده اند.

شهروندان سوئدی باور دارند که میکروچیپ ها ایمن هستند. تا حد زیادی در برابر هک محافظت می شوند، از سوی دیگر محققان میکروچیپ ها به مشتریان شان اطمینان داده اند که به زودی می توانند نسل جدید میکروچیپ برای حیواناتشان را تهیه کنند.

 

خدمات  گسترده میکروچیپ ها در سوئد؛ راهی برای تجربه مشابه انسان و حیوان

برخی از کارشناسان معتقدند چون سوئدی ها برای برخی از خدمات شهروندی هم از تراشه‌های الکترونیک استفاده می کنند، خواسته های مهمتری از سازندگان میکروچیپ برای حیوانات خانگی دارند. میکروچیپ های شهروندی، مانند همان نمونه های حیوانی، تقریباً به اندازه یک دانه برنج است. معمولاً با استفاده از سرنگی مشابه با سرنگی که برای واکسیناسیون استفاده می‌شود. درست بالای انگشت شست هر کاربر وارد پوست می‌شود که هزینه این روش حدود 180 دلار است. سوئدی‌های زیادی برای دریافت ریزتراشه‌ها صف می‌کشند که شرکت اصلی میکروچیپ‌سازی این کشور می‌گوید تعداد درخواست ها بیشتر از تعداد سفارش های این شرکت است.  یک جامعه شناس در این باره بیان کرد که وقتی شهروندان یک کشور بتوانند از تراشه های شهروندی استفاده کنند. نگرانی صاحبان حیوانات خانگی هم در این باره برطرف می شود(زیرا بسیاری از مالکان حیوانات خانگی دائما نگران حال حیوانشان بعد از میکروچیپ شدن هستند)؛ درواقع با نوعی تجربه مشترک انسان و حیوان سروکار داریم.

همین حس اعتماد متقابل موجب شد که بیش از 4000 سوئدی این فناوری را پذیرفته اند. یک شرکت به نام Biohax International با تسلط بر بازار این کشور، شرکت تراشه زنیِ Jowan Osterlund را به عنوان یک سوراخ کننده بدن حرفه ای راه اندازی کند. او می گوید که پس از گذراندن دو سال برای کار تمام وقت روی این پروژه، در حال حاضر در حال توسعه موادی آموزشی است که بتواند پزشکان و پرستاران سوئدی را برای کمک به انجام برخی از پروژه های مرتبط با میکروچیپ حیوانات در سطح گسترده تر آماده کند.

این محقق می گوید که انسان ها هم مانند حیوانات می توانند با یک تراشه، هویت خود را بازیابی کند و از ده ها کارت شناسایی استفاده نکند.

قانون اجباری میکروچیپ شدن حیوانات در ژاپن:

 هنوز جریمه ای برای حیوانات بدون تراشه تعیین نشده

طبق بازنگری در قانون میکروچیپ شدن در ژاپن، کاشت ریزتراشه‌ها را برای سگ‌ها و گربه‌های خانگی برای مرحله ثبت اطلاعات مالک اجباری می‌کند. این قانون از اول ژوئن آینده اجرایی می‌شود تا از گم شدن حیوانات خانگی برای مدت طولانی یا رها شدن آسان جلوگیری شود.

دولت این کشور بیان کرد که پس از اجرایی شدن قانون با نام «رفاه و مدیریت حیوانات»، سگ‌ها و گربه‌هایی که توسط فروشگاه‌های حیوانات خانگی و پرورش‌دهندگان به فروش می‌رسند هم باید ریزتراشه شوند. در این قانون آمده است که صاحبان سگ‌ها و گربه‌های خانگی همه‌ی شهروندان هم باید چنین تلاش‌هایی را برای ثبت حیوان شان در لیست میکروچیپ شدگان انجام دهند و از این کار غافل نشوند. با اینکه این قانون یک عمومی است اما هنوز هیچ مجازاتی برای تخلف اعمال نشده است.

آموزش شهروندی برای میکروچیپ حیوانات بهتر از جریمه است!

در متنی از کمیته «رفاه و مدیریت حیوانات» کشور ژاپن بیان شده است که با توجه به اینکه قانون میکروچیپ هنوز به طور گسترده شناخته نشده است، وزارت محیط زیست ژاپن، کمپین های تبلیغاتی مرتبط را افزایش داده است.

در بخشی از اطلاعیه وزارت محیط زیست این کشور آمده است:

«حدود 2 میلی متر قطر و حدود 10 میلی متر طول، یک میکروچیپ برای نجات حیوان شماست: آن را در یک شیشه استوانه ای یا کپسول پلیمری محصور شده ارائه می دهند.  با یک سرنگ در زیر پوست پشت یک حیوان کاشته می شود که هزینه کل آن از چند هزار ین تا حدود 10000 ین است.

یک عدد 15 رقمی منحصر به فرد به هر ریزتراشه اختصاص داده می شود. که توسط تجهیزات ویژه‌ی نصب شده در بیمارستان های دامپزشکی، ادارات دولتی محلی و سایر مکان ها خوانده می شود و در پایگاه داده ی این وزراتخانه بررسی می شود.

این شماره به اطلاعات ثبت شده، از جمله نام مالک، شماره تلفن و آدرس ایمیل، و همچنین نژاد، نام و رنگ کت حیوان مرتبط است».

آموزش عمومی ژاپن درباره میکروچیپ حیوانات

تاکاشی سایتو، رئیس 80 ساله بیمارستان دامپزشکی در بخش ناکانو توکیو گفت: «این تراشه را می‌توان در چند ثانیه کاشت.

او گفت: اغلب افراد فکر می کنند زمانی که تراشه وارد بدن حیوان می شود. حیوان خانگی تقریباً دردی مشابه با یک تزریق معمولی را احساس می کند.، اما پس از کاشت دستگاه “اساساً در داخل بدن حرکت نمی کند و هیچ آسیبی به حیوان وارد نمی کند»

او در بخشی از سخنرانی‌اش بیان کرد که اطلاعات مربوط به صاحبان سگ‌ها و گربه‌های میکروچیپ شده باید هنگام شروع نگهداری از چنین حیواناتی ثبت شود. هر زمان که مالکیت تغییر کند یا مالک نقل مکان کند، اطلاعات ثبت شده باید از طریق اسناد یا اینترنت به روز شود.

یک مقام ارشد وزارتخانه بهداشت این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که «مردم زیادی از اجرای قانون اصلاح شده اطلاع ندارند و این وزارتخانه در حال انجام تلاش‌های تبلیغاتی برای تأکید بر الزام ثبت اطلاعات مالک برای سگ‌ها و گربه‌های میکروچیپ‌شده است.

دولت ژاپن برای این کار پوسترها و بروشورهایی را تهیه کرده است که حاوی کد QR برای سایت ثبت اطلاعات برای دولت‌های محلی و سایر سازمان‌هاست. در بخشی از نگرانی های این وزارت خانه بیان شده که بسیاری از مالکان حیوانات احتمالاً فراموش می کنند که تغییر آدرس را ثبت کنند. یکی از مقامات این وزارتخانه با اشاره به اینکه بسیاری از مردم در حوالی بهار سال گذشته که شامل شروع سال مالی در ژاپن می شود، تمایل دارند از دفاتر شهرداری بازدید کنند. گفت: «امیدواریم مردم از چنین فرصت هایی برای برداشتن جزوات (داده های مکتوب تراشه ها) و یادآوری به صاحبان حیوانات خانگی استفاده کنند.»

به گفته انجمن پزشکی دامپزشکی ژاپن که مسئولیت ثبت نام‌ها تراشه ها را بر عهده دارد:  اخیراً تعداد ایستگاه‌های پلیس مجهز به اسکنرهای ریزتراشه افزایش یافته است. به پلیس کمک می‌کند تا اطلاعات سگ‌ها و گربه‌هایی را که تحت بازداشت حفاظتی قرار گرفته‌اند و صاحبانشان به‌دست آورد.

مسئولیت پذیری مهمترین پیام میکروچیپ هاست

اما حتی اگر سگ یا گربه دارای میکروچیپ باشد، نمی توان با صاحب آن تماس گرفت مگر اینکه اطلاعات روی تراشه به روز باشد. یکی از مقامات انجمن گفت: “ما نمی توانیم فقط به این دلیل که یک سگ یا گربه میکروچیپ شده است، مطمئن باشیم.” اگر اطلاعات مربوطه ثبت شود و به درستی به روز شود، سگ ها و گربه هایی که در اثر تصادف جان خود را از دست می دهند، می توانند به صاحبانشان تحویل داده شوند.

البته ناگفته نماند که در مواردی هم دیده شده که افرادی که نامشان با گربه‌های میکروچیپ شده مرتبط است. ادعا می‌کنند که حیوان خانگی دیگر مال آنها نیست و بنابراین هیچ ارتباطی با این حیوان ندارند. عضو وزارتخانه بهداشت ژاپن گفت: «ما دوست داریم ریزتراشه‌سازی بیشتر به مالکیت و مسئولیت‌هایی که برای صاحبان پت ها دارد، مرتبط باشد گرچه مردم همیشه داده ها را به روز نمی کنند. این فکر به ذهنمان می رسد که احتمالا گاهی اوقات مردم نمی خواهند گربه خود را بازگرداند.

با این حال  اما نکته اصلی این است که ما هنوز گربه‌های بیشتری را به خانواده‌هایشان برمی‌گردانیم. در حالی که صاحبان آن‌ها را تشویق می‌کنیم که در قبال حیوانات خانگی‌شان مسئولیت بیشتری داشته باشند.»

سایتو گفت: «اهمیت میکروچیپ شدن حیوانات به آن دلیل است که حتی اگر یک حیوان به وضوح اهلی باشد، ممکن است در حالی که صاحبش شناخته نشده است، کشته شود یا آسیب ببیند. اما اگر حیوانی دور از خانه آسیب ببیند هم با به روز نگه داشتن اطلاعات میکروچیپ ها، صاحبان «پت» ها می توانند تا پایان در کنار حیوانات خانگی خود باشند.»