حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

میکروچیپ چیست؟

میکروچیپ چیست؟ فناوری ریزتراشه‌ها یا میکروچیپ در بسیاری از رشته‌ها کاربرد دارد. رایانه‌ها و تلفن‌های همراه، کاشت در بدن حیوانات وحشی برای ردیابی حرکات آنها، تا میکروتراشه‌های حیوانات خانگی...

میکروچیپ چیست؟ فناوری ریزتراشه‌ها یا میکروچیپ در بسیاری از رشته‌ها کاربرد دارد. رایانه‌ها و تلفن‌های همراه، کاشت در بدن حیوانات وحشی برای ردیابی حرکات آنها، تا میکروتراشه‌های حیوانات خانگی که اطلاعات شناسایی را ارائه می‌دهند.

میکروچیپ در بدن حیوانات؛ راه نجات صاحبان حیوانات

گم شدن حیوانات خانگی، یکی از مهمترین ترس‌هایی است که خیلی از مالک‌های حیوانات دارند. راه‌های زیادی مانند گردنبد شناسایی یا شناسنامه‌‌ی همراه حیوان، تا امروز امتحان شده است اما با این حال طبق گزارش‌های متعددی، سالانه میلیون‌ها حیوان خانگی گم می‌شوند و در پناهگاه‌ها قرار می‌گیرند.

 میکروچیپ راهی برای رعایت حقوق حیوانات

طبق گزارش‌های متعددی مشکل گم شدن حیوانات خانگی حتی در ایالات متحده بسیار زیاد است. اما متاسفانه به سختی می توان در این باره آماری «واقعی» را به دست آورد زیرا هیچ ساختار گزارشگری ملی در این باره وجود ندارد. در بخشی از این گزارش آمده است که متاسفانه حتی سازمان‌های مراقبت و کنترل حیوانات  بطور یکسان ملزم به نگه‌داشتن آماری در مورد تعداد حیوانات با سرپرست یا رها شده نیستند.

بر اساس گزارش انجمن انسان دوستانه آمریکا، از هر 3 حیوان خانگی 1 حیوان در طول زندگی خود گم می شوند و هر سال نزدیک به 10 میلیون سگ و گربه در ایالات متحده گم یا دزدیده می شوند.

پناهگاه ها، جای ناامن حیوانات گم شده

در این گزاش بیان شده است که تقریباً 64 درصد از کل حیواناتی که وارد پناهگاه حیوانات شدند، معدوم می‌شوند. علاوه بر این یک سوم از سگ ها و گربه ها در ایالات متحده در طول زندگی خود مفقود شده اند و بیش از 80٪ آنها هرگز پیدا نمی شوند و بین 9،450،000 تا 9،632،000 حیوان خانگی که در پناهگاه های ایالات متحده جمع می شوند، کشته می شوند.

دانشمندان میکروچیپ‌ها این مشکل را حل کرده اند. آنها باور دارند که تنها راه رساندن حیوانات به صاحبانشان و جلوگیری از گم شدن ‌شان، میکروچیپ است. باید گفت این تراشه‌های کوچک راهی برای شناسایی دائمی حیوانات است؛ یعنی صاحبان حیوانات برای همیشه خیالشان بابت حیوان‌شان راحت است!

میکروچیپ چطور کار می‌کند؟

نام علمی‌ این تراشه‌ها، برچسب‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) است و به اندازه یک دانه بزرگ برنج کوچکند. درواقع میکروچیپ‌ یک تراشه کوچک کامپیوتری، در یک نوع شیشه خاص است. این قطعه‌ ها منفعل هستند. یعنی به طور غیرفعال یک شماره  شناسایی منحصر به فرد را ذخیره می کنند و فقط زمانی که با اسنکر، اطلاعات آن بررسی شود، می‌توان شماره شناسایی را دید. میکروچیپی که در گربه یا سگ شما کاشته شده است، باتری و منبع انرژی داخلی ندارد.

میکروچیپ برای بدن حیوانات آسیب‌زاست؟

این ماده با بافت زنده سازگار است. میکروچیپ با سوزن و سرنگ مخصوص بین تیغه‌های شانه حیوان در زیر پوست کاشته می شود. در بیشتر موارد، حیوان درد کمی را از کاشت تراشه تجربه می کند و حتی بسیاری از حیوانات خانگی به سختی متوجه آن می شوند.

با وجود اینکه این تراشه‌ها با سوزنی متفاوتی تزریق می شوند، اکثر سگ ها همان واکنشی را نشان می دهند که به یک واکسن معمولی عکس‌العمل نشان می دهند. زمان نصب میکروچیپ به نوع حیوان و سن آن بستگی دارد، زیرا بدن هر یک از آنها در زمان‌ مختلفی از زندگی برای نصب ریزتراشه ها آمادگی پیدا می‌کند ولی به طور کل می‌توان گفت کاشت میکروچیپ سگ و گربه در بازه زمانی ۵ تا ۸ هفتگی و طبق تشخیص نظر دکتر دامپزشک انجام می‌پذیرد. پس از نصب تراشه نیز کد مخصوص آن در شناسنامه‌ی بهداشتی حیوان ثبت می‌شود.

برای راه‌حل درد نکشیدن حیوانات، بعضی از افراد همزمان با عقیم‌کردن حیوانات و در حین بیهوشی به آنها میکروچیپ تزریق می‌کنند.

میکروچیپ چطور کار می‌کند؟

دقیقا در هنگامی که میکروچیپ در بدن حیوان در جای خود قرار گرفت، با یک دستگاه دستی مخصوص بررسی امواج رادیویی قابل استفاده است. این دستگاه میکروچیپ را اسکن می کند و سپس یک کد الفبایی عددی منحصر به فرد را نمایش می دهد.

پس از این مرحله، حیوان خانگی باید در یک شرکت میکروچیپ ثبت شود و معمولا شرکت‌ها برای این ثبت‌نام، یک بار هزینه دریافت می‌کنند. میکروچیپ ها GPS یا  قابلیت های مکان یابی ندارند، به همین دلیل وقتی که یک حیوان خانگی گم می‌ شود، باید  توسط یک اسکنر، اسکن شود تا روند پیدا کردن صاحب آن آغاز شود.

تولیدکنندگان میکروچیپ‌ها، دامپزشکان و پناهگاه‌های حیوانات بر روی راه‌حل‌هایی برای رفع نواقص این تراشه‌ها کار می‌کنند و هر روز در نسخه‌ های جدیدتر آن، قابلیت خوانایی تراشه‌ ها بهتر می‌شود.

میکروچیپ برای چه حیواناتی است؟

 سگ،گربه و پستانداران کوچک: محل کاشت میکروچیپ در این نوع جانداران در ابتدای گردن، در امتداد خط وسط و در بین دو کتف تزریق می‌شود. در این مورد بایستی سر سوزن حاوی میکروچیپ را بطور کامل به زیر پوست وارد نموده و سپس عمل کاشت انجام گیرد.

با توجه به نوع سیستم ردیابی میکروچیپ، اسکنر را در چهار مسیر طولی مختلف از اواسط گردن در امتداد کتف ها حرکت می دهند به طوریکه در هر سمت جانبی بدن در دو مسیر، اسکن انجام شود. در صورت  اسکن نشدن به روش زیر، دستگاه را در چهار مسیر عرضی مختلف بر روی پشت بدن به صورت قوس ٩٠ درجه حرکت داده شود.

.
اسب ها: در اسب ها کاشت میکروچیپ در ناحیه میانی سمت چپ گردن در داخل رباط نوکالی بوده به صورتیکه ابتدا سرسوزن حاوی میکروچیپ را به طور کامل وارد ناحیه شده و سپس عمل کاشت انجام می شود.

دام های پرورشی: عمل کاشت میکروچیپ در زیر پوست در ناحیه قسمت خارجی گوش سمت چپ انجام می شود.

پرندگان: کاشت میکروچیپ در پرندگان با وزن بیش از ١/٥ کیلوگرم و یا با پاهای طویل در زیر پوست ناحیه قدامی اتصال گردن به بدن( شترمرغ ) در سمت چپ -در پرندگان کوچک با وزن کمتر از ١/٥ کیلوگرم در داخل عضله سینه انجام می شود.

لاک پشت:  کاشت میکروچیپ در ناحیه اتصال لاک به بدن انجام می شود. در گونه های با جثه بزرگتر سر سوزن را به طورکامل وارد همان ناحیه می شود. در گونه های با چثه کوچکتر و بچه ها تنها با وارد کردن ٣/٤ طول سر سوزن انجام می شود.
مارها: کاشت میکروچیپ داخل عضله در ناحیه گردن ، ٤-٦ سانتیمتری پشت‌سر انجام می شود.

مارمولک ها: کاشت میکروچیپ در داخل عضله ضخیم در ابتدای دم انجام می شود. سر سوزن را بین دو فلس وارد می کنند.

آبزیان: کاشت میکروچیپ در ماهیان با طول بیش از ٣٠ سانتیمتری در ابتدای ناحیه باله قدامی و در ماهیان با طول کمتراز ٣٠ سانتیمتری در داخل محوطه شکمی انجام می شود.

دوزیستان: عمل کاشت میکروچیپ در ناحیه لمفاتیکی انجام می شود.

تا چه زمانی میکروچیپ در بدن حیوان می‌ماند؟

میکروچیپ‌ ها به گونه ای طراحی شده اند که برای تمام طول زندگی حیوان خانگی دوام داشته باشد.. آنها نیازی به شارژ یا تعویض ندارند. بعضی از میکروچیپ‌های قدیمی ممکن است از جای قبلی‌شان حرکت کنند اما باز هم قابل تشخیص هستند و با اسکنرها به راحتی بررسی می‌شوند.

ممکن است بعضی از تراشه‌ها قدیمی باشند و با اسکنر قابل تشخیص نشوند: این مورد ممکن است با توجه به مارک ریزتراشه و سال کاشت آن، حتی اسکنرهای بسیار قوی جهانی هم نتوانند تشخیص دهند. اما درباره ی میکروچیپ های جدید معمولاً با تمام اسکنرهای جهانی سازگار هستند.

تاریخچه میکروچیپ از کجاست؟

اولین بار در اواسط دهه 1980، دستگاه‌های فرستنده یکپارچه غیرفعال (برچسب‌های PIT) بعضی از تحقیقات جدید در مورد ویژگی‌های بیولوژیک حیوانات را فراهم کرده‌اند. نشانه‌های ریز و رمزگذاری شده به حیوانات تزریق می‌شد تا برای ارزیابی آنها راحت تر باشد.

در این روش نرخ رشد، الگوهای حرکتی و بقای بسیاری از گونه‌ها را به روشی قابل سنتی بررسی می‌ شد. همچنین از برچسب های PIT برای تایید هویت حیوانات باغ وحش، حیوانات خانگی استفاده شده است. گرچه در برچسب‌های PIT، پیشرفت‌هایی را در فیزیولوژی و زیست‌شناسی  با توجه به تفاوت های یک گروه جمعیت به‌وجود می‌آورد.

هنگامی که دانش‌آموزان و تکنسین‌های آزمایشگاه اکولوژی رودخانه ساوانا، 000*317*882 را روی صفحه نمایش کوچک کریستال مایع (LCD) ابزاری که تونی میلز در کنار شاه‌مار شرقی نگه داشته بود، دیدند، همه شگفت‌زده شدند. کد شماره اطلاعاتی را فاش کرده بود که هیچ کس آن را پیش بینی نکرده بود.

اما در اولین آزمایش های تخصصی تر در سال ۱۹۹۸ با کاشت شناسائی فرکانس رادیویی (RFID) در سال ۱۹۹۸ توسط دانشمند بریتانیایی کوین وارویک انجام شد.
بعدها در ۱۸ مارس ۲۰۰۴ – نوکیا، فیلیپس (اکنون تحت NXP Semiconductors) و سونی انجمن NFC را تأسیس کردند، یک صنعت غیرانتفاعی برای پیشرفت استفاده از تعامل بی‌سیم NFC در الکترونیک مصرفی، دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های شخصی شکل گرفت.

استاندارد‌ها شامل چهار نوع برچسب متمایز هستند که سرعت و قابلیت‌های مختلف ارتباطی را شامل انعطاف‌پذیری، حافظه، امنیت، حفظ داده‌ها و مقاومت در برابر نوشتن ارائه می‌دهند. NFC Forum از نرم‌افزار NFC برای اطمینان از قابلیت همکاری بین دستگاه‌ها و سرویس‌ها، پیاده‌سازی و استانداردسازی می‌کند.

از سال ۱۳۸۲ وارد ایران شد

صاحبان حیوانات خانگی در سراسر دنیا غالبا در بدن حیوانات خانگی خود میکروچیپ می‌کارند ولی در ایران با وجود این‌که در سال ١٣٨٢ سازمان دامپزشكی كشور پس از بررسی و مطالعه این تكنولوژی تائیدیه علمی و فنی استفاده از ریزتراشه را برای حیوانات را اعلام نمود این کار هنوز خیلی به رسمیت شناخنه نشده و عده زیادی از انجام آن سر باز می‌زنند.

البته کاشت میکروچیپ با توجه به کشوری که در آن زندگی می‌کنید قوانین مخصوص به خودش دارد. به عنوان مثال در انگلیس و اسکاتلند نصب ریزتراشه ها در بدن حیوانات با عمر بیشتر از ۸ هفته کاملا اجباری است. در صورت رعایت نکردن این قانون مالکین آنها تا ۵۰۰ پوند جریمه می‌شوند. اما در حالت کلی می‌توان گفت در اغلب کشورها از جمله ایران نصب آن کاملا اختیاری است.

منابع:

https://peeva.co/blog/missing-pet-epidemic-facts-and-figures

https://academic.oup.com/bioscience/article/54/5/447/417483?login=false

. https://vcahospitals.com/know-your-pet/microchipping-your-dog

https://www.thesprucepets.com/microchipping-your-pets-1118602