حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

گواهی سلامت حیوانات خانگی در سفر

روزهای بعد از کم شدن همه گیری ویروس کرونا موجب شده است که افراد مانند گذشته برای سفرهای بین المللی اقدام کنند. همراهی حیوان خانگی در این سفرها بسیار مهم است.

گواهی-سلامت-حیوانات-خانگی-در-سفر

در این مقاله به موضوع مهم گواهی سلامت حیوانات خانگی در سفر می پردازیم. روزهای بعد از کم شدن همه گیری ویروس کرونا موجب شده است که افراد مانند گذشته برای سفرهای بین المللی اقدام کنند. همراهی حیوان خانگی در این سفرها بسیار مهم است. یکی از مهمترین قوانین مرتبط با سفر حیوانات خانگی داشتن گواهی سلامت است. البته به خاطر داشته باشید که داشتن میکروچیپ در سفرها اطمینان بیشتری نسبت به گم شدن احتمالی حیوانات به شما می دهد. در ادامه برخی از مهمترین مدارک لازم برای سفر حیوانات را بیان می کنیم:

گواهی سلامت حیوانات خانگی چیست؟

گواهی سلامت حیوان خانگی یا گواهی بازرسی دامپزشکی (CVI)، یک سند رسمی الکترونیکی یا کاغذی است که دامپزشک پس از انجام معاینه کامل روی حیوان خانگی شما آن را صادر می‌کند. این گواهی نشان می دهد که حیوان خانگی شما برای سفر  یا فروش سالم است، این سند علائم بیماری را نشان نمی‌دهد، اما نام واکسن هایی که حیوان شما دریافت کرده است را دارد. علاوه بر این، این گواهی اطلاعات دقیقی همچون سن، نژاد و اطلاعات میکروچیپ حیوانات خانگی شما را نیز شامل می‌شود.

در امریکا چه کسانی این گواهی را صادر می‌کنند؟

گواهی سلامت حیوان خانگی فقط توسط دامپزشکانی که مدرک دپارتمان کشاورزی ایالات متحده را دارند، صادر می‌شود، بنابراین  اگر برای سفر به گواهی سلامت حیوان خانگی نیاز دارید، مطمئن شوید که دامپزشک شما نیز دارای مدرک معتبر از دپارتمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) باشد.

لازم به ذکر است که هر زمانی که یک فروشگاه حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه را می فروشد باید گواهی سلامت حیوان خانگی را به مشتری ارائه دهد. همچنین یک کپی از گواهی سلامت حیوان باید برای سوابق پت شاپ نگهداری شود.

تاریخ انقضای گواهی سلامت

تاریخ انقضای این گواهی معمولا 30 روز پس از صدور است، بنابراین توصیه می‌شود که افرادی که قصد سفر با حیوانات خانگی خود را دارند، یا در حال خرید و فروش حیوان خانگی هستند نسبت به این محدودیت زمانی آگاهی داشته باشند.بنابراین اگر حیوانی در بازه زمانی 30 روزه فروخته نشود، یا برای سفر آن اقدام نشود باید گواهی جدیدی برای فروش یا فراهم کردن مقدمات سفر حیوان صادر شود.

گواهی سلامت حیوانات خانگی دقیقا چه اطلاعاتی را شامل می‌شود؟

گواهینامه ها معمولاً حاوی اطلاعاتی در مورد موارد زیر هستند:

انگل‌ها: حیوانات خانگی برای سفر از کشوری به کشور دیگر باید فاقد انگل باشند.

واکسیناسیون: حیوان خانگی شما باید برای ترک کشور و ورود به کشوری دیگر باید تمام واکسن‌های مورد نیاز را تزریق کرده باشد. واکسن هاری یکی از رایج ترین واکسن هایی است که صاحبان حیوانات خانگی باید قبل از سفر به حیوان خود تزریق کرده باشند. به عنوان مثال، برخی کشورها واکسن سه ساله هاری را به رسمیت نمی شناسند. از این رو نیاز است که حتی اگر حیوان خانگی واکسن هاری را تزریق کرده باشد، برای دریافت مجوز سفر نیاز است که دز تقویتی را نیز دریافت کند. معمولا بسیاری از کشورها نیاز دارند که واکسن هاری بین 12 ماه تا 30 روز قبل از سفر تزریق شود.

اطلاعات اولیه در مورد حیوان خانگی شما. این گواهی باید شامل اطلاعاتی مانند نام حیوان خانگی، کشور مبدا، نژاد، سن و سایر اطلاعات اولیه باشد.

گواهی سلامت الکترونیکی

به دلیل مشکلاتی که گواهی‌های سلامت کاغذی دارند، همچون دشواری ردیابی فرم‌ها و افزایش احتمال تقلب، بسیاری از کشورها و ایالات‌ها در الزامات ورود حیوانات خانگی به کشورشان، گواهی‌های سلامت الکترونیکی را از صاحبان حیوانات درخواست می‎کنند. در واقع استفاده از سیستم های الکترونیکی اغلب تضمین می‌کند که الزامات نظارتی برآورده می‌شوند.

گواهی‌های سلامت الکترونیکی مزایای بسیاری از جمله صرفه جویی در زمان، سهولت در ویرایش، خواندن، جستجو، ذخیره و به اشتراک گذاری آسان را به همراه دارند.

آیا برای پرواز با حیوان خانگی خود به گواهی سلامت نیاز دارم؟

گواهی سلامت حیوانات خانگی در سفر ضروری است. تقریبا همه کشورها برای ورود حیوانات خانگی گواهی سلامت آن را از صاحب حیوان درخواست می‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید با حیوان خانگی خود به خارج از کشور سفر کنید، داشتن گواهی سلامت بین المللی ضروری است. بسیاری از کشورها، از جمله اتحادیه اروپا، گواهی های بهداشتی خاص خود را برای کشور خود دارند. با این حال، اگر به کشوری سفر می‌کنید که نیازی به گواهی سلامت ندارد، به گواهی سلامت بین‌المللی (USDA-APHIS 7001) نیاز خواهید داشت.

از «وب‌سایت وزارت کشاورزی ایالات متحده» قوانین سفرهای بین‌المللی را بخوانید

لازم به ذکر است که برخی از کشورها نیاز به تکمیل فرم های اضافی توسط دامپزشک شما دارند. همچنین برخی از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای همچون تزریق واکسن‌های خاص و آزمایش خون برای ورود حیوانات دارند. به‌همین دلیل سفر به کشوری دیگر با حیوانات خانگی ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و آشنایی کامل با قوانین کشور مقصد برای ورود حیوانات خانگی داشته باشد. اما معمولا وب‌سایت وزارت کشاورزی ایالات متحده یک منبع عالی برای پیدا کردن قوانین مرتبط با ورود حیوانات خانگی به کشورهای دیگر است.

اگر قصد دارید که با حیوان خانگی خود به خارج از کشور سفر کنید، علاوه بر واکسیناسیون و معاینه فیزیکی، حیوان خانگی شما به احتمال زیاد نیاز به کاشت ریزتراشه ای دارد که مطابق با استانداردهای فعلی ISO باشد. اگر میکروچیپ حیوان خانگی شما با استانداردهای ISO مطابقت نداشته باشد، ممکن است مجبور شوید هنگام سفر، اسکنر میکروچیپ خود را همراه داشته باشید یا مجبور شوید که میکروچیپ استاندارد برای سفر برون مرزی را برای حیوان خانگی خود تهیه نمایید.

آیا یک گواهی سلامت در همه کشورها معتبر است؟

هر کشوری مجموعه‌ای از الزامات بهداشتی خاص خود را برای حیوانات خانگی دارد که ممکن است حیوان خانگی شما را ملزم به دریافت میکروچیپ، واکسیناسیون خاص یا انجام آزمایشات خاص کند. بنابراین بر اساس نوع حیوان و کشور مقصد الزامات متفاوتی وجود دارد ویک گواهی بهداشت استاندارد یا مجموعه ای از الزامات نمی‌تواند تضمین کننده ورود حیوان خانگی شما به یک به یک کشور خاص باشد. همچنین هنگامی که به خانه باز می‌گردید، دامپزشک شما ممکن است معاینه بعدی را توصیه کند تا مطمئن شود که حیوان خانگی شما هیچ گونه بیماری یا انگلی را در سفر نگرفته است.

چقدر طول می کشد تا یک حیوان خانگی بتواند به یک کشور خارجی سفر کند؟

دریافت گواهی سلامت حیوان خانگی بسته به الزامات کشور مقصد و نوع حیوان خانگی ممکن است از چند هفته تا چندین ماه به طول انجامد. برای اینکه تخمین درستی از این فرایند داشته باشید بهتر است به محض اطمینان یافتن از سفر حیوان خانگی خود با شما با دامپزشک یا خطوط هوایی خود در ارتباط باشید. این فرایند در زمانی که حیوانی معاینه شود و مشخص شود که علائم بیماری دارد، می‌تواند فرایند دریافت گواهی سلامت را با تاخیر‌های پیش‌بینی نشده‌ای همراه سازد.

قوانین درباره ی سفر «پت» ها از چند کشور

حیوان خانگی شما برای اولین کشوری که به آن سفر کرده اید به گواهی سلامت نیاز دارد و پس از خروج مرز از گمرک ترخیص می شود. شرایطی که حیوان خانگی شما باید برای سفر به کشورهای دیگر برآورده کند به نحوه حمل و نقل (مانند ماشین، کشتی) و مدت زمانی که حیوان خانگی شما در هر کشوری سپری خواهد کرد بستگی دارد. در این رابطه شما باید اطمینان حاصل نمایید که از هر کشوری که قصد بازدید و عبور از مرز آن را دارید، حیوان خانگی شما را می‌پذیرند.

برای تهیه برنامه سفر برای حیوان خانگی خود چه باید بکنم؟

اگر با ماشین سفر می کنید، باید تاریخچه واکسن حیوان خانگی خود، آخرین گواهی هاری او و یک گواهی سلامت حیوان خانگی صادر شده توسط دامپزشک که شامل اطلاعات مربوط به آخرین آزمایش سلامتی حیوان خانگی است را همراه داشته باشید.

اگر قصد پرواز دارید، در مورد خط هوایی خاصی که قصد استفاده از آن را دارید تحقیق کنید. برخی از خطوط هوایی الزامات خاص خود را دارند در حالی که برخی دیگر به قوانین کشور مقصد برای ورود حیوانات خانگی اکتفا می‌کنند.

سوالات مهمی که باید از خط هوایی خود بپرسید:

  • سیاست های شما برای سفر حیوانات خانگی چیست؟
  • آیا فضای بار ناوگان را برای حیوانات خانگی بزرگ ارائه می دهید؟ آیا این امر روی پروازهایی که می‌توانم رزرو کنم تأثیر می گذارد؟
  • آیا حیوانات خانگی کوچک در داخل کابین مجاز هستند؟
  • آیا الزامات خاصی برای حمل حیوان خانگی دارید؟
  • سیاست های حمل و نقل شما برای حیوانات خانگی چیست؟