حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

درباره انگل‌ها بیشتر بدانید

درباره انگل‌ها بیشتر بدانید. شایع ترین انگل خارجی در سگ ها موجب خارش شدید و عفونت های پوستی می شود. جالب است بدانید که فقط کک های بالغ روی حیوانات زندگی می کنند، اما کوچکترها در محیط اطراف زندگی می کنند.

درباره-انگل‌ها-بیشتر-بدانید

درباره انگل‌ها بیشتر بدانید. شایع ترین انگل خارجی در سگ ها موجب خارش شدید و عفونت های پوستی می شود. جالب است بدانید که فقط کک های بالغ روی حیوانات زندگی می کنند، اما کوچکترها در محیط اطراف زندگی می کنند. کک ها شایع ترین انگل خارجی در سگ ها هستند و موجب خارش شدید و اغلب ریزش مو یا عفونت های پوستی می شوند. آنها همچنین می توانند ناقل بیماری های مختلفی باشند که ممکن است سگ ها و افراد را تحت تاثیر قرار دهند. اگر با حیوانات سر و کار دارید لازم است درباره انگل‌ها بیشتر بدانید.  پس با ما همراه باشید.

انتقال و چرخه زندگی

کک‌ها در دماهای گرم و محیطی و رطوبت متوسط رشد می‌کنند. در چرخه زندگی 3 هفته ای کک ها چهار مرحله وجود دارد: تخم، لارو، شفیره و بالغ. کک های بالغ روی حیوانات زندگی می کنند، در حالی که مراحل دیگر در محیط یافت می شوند. هر کک ماده روزانه حدود 40 تخم روی پوست حیوانات می گذارد و این تخم ها می توانند به راحتی به محیط اطراف بغلتند. لاروها از تخم ها بیرون می آیند و به دنبال مناطق تاریک و گرم مانند الیاف فرش می گردند، جایی که پیله تشکیل می دهند و تبدیل به شفیره می شوند. شفیره ها می توانند ماه ها دست نخورده باقی بمانند و با حشره کش ها، انجماد یا خشک کردن قابل کشتن نیستند.

کک های بالغ با تشخیص ارتعاشات، نور یا دی اکسید کربن، وقتی احساس می کنند که یک میزبان بالقوه در این نزدیکی است، از پیله بیرون می آیند. از آنجایی که کک‌های بالغ ترجیح می‌دهند پس از یافتن میزبان، آن‌ها را ترک نکنند، سگ‌ها معمولاً پس از قرار گرفتن در محیطی با کک‌های بالغ تازه ظهور کرده، به جای تماس مستقیم با سگ دیگری که دارای کک است، دچار کک می‌شوند.

بیماری پوستی نیز سایع است و پیشنهاد میکنیم حتما مقاله مشکلات رایج پوستی در سگ‌ها را نیز بخوانید.

علائم بالینی

شدت علائم به میزان آلودگی به کک و همچنین اندازه و سن حیوان میزبان بستگی دارد. شایع ترین علائم بالینی کک عبارتند از:

خارش، گاز گرفتن یا نظافت بیش از حد، بدون مو یا قرمزی پوست – در پشت نزدیک دم، و همچنین در بین یا پشت پاهای حیوان، برجستگی های قرمز کوچک یا پوسته پوسته شدن پوست، در صورت بروز عفونت (درماتیت آلرژیک کک)

تشخیص

کک را می توان با شناسایی کک بالغ، کثیفی (مدفوع) یا الگوهای آلرژی به کک تشخیص داد. با این حال، کک همیشه دیده نمی شود. الگوهای حساسیت به کک شامل قرمزی، بی مو یا خارش در پشت نزدیک دم و پشت ران است.

کک و تاثیر آن بر رفتار پت ها

بسته به شدت، ممکن است دامپزشک شما نیاز به ارائه داروهایی برای عفونت های پوستی یا کرم نواری، تسکین خارش یا کم خونی داشته باشد. هدف از درمان کک، قطع چرخه زندگی کک بر روی حیوان و در محیط است که ممکن است چند ماه طول بکشد تا به طور کامل کنترل شود.

راه های حل برای جلوگیری از ابتلای پت ها

همه ملافه ها را بشویید و مرتباً جاروبرقی بکشید (برای شروع رها شدن شفیره ها) و سپس از اسپری برای کشتن سریع کک های بالغ و توقف تولید مثل آنها استفاده کنید. قبل از استفاده، حیوانات خانگی را از منطقه خارج کنید. توده‌های برگ یا برس را در فضای باز بردارید، و هر ناحیه سایه‌دار، مانند زیر عرشه، تخت گل یا هر جایی که حیوانات خانگی رفت و آمد می‌کنند، اسپری را در نظر بگیرید.

درمان های متعدد در فرکانس های تعیین شده برای قطع چرخه زندگی مورد نیاز خواهد بود. ممکن است از نابودگرهای حرفه ای نیز استفاده شود.

بیماری زئونوز

کک ها مخصوص گونه ها هستند، به این معنی که آنها ترجیح می دهند روی سگ ها زندگی کنند، اما افراد همچنین ممکن است توسط کک ها در محیط گزیده شوند و لکه های کوچک قرمز و خارش دار ایجاد کنند.

کک ها می توانند ناقل بیماری های مختلفی باشند که هم حیوانات خانگی و هم افراد را درگیر می کند، مانند کرم های نواری یا حتی طاعون.

 درمان

اگر چرخه زندگی کک و مدیریت زیست محیطی به اندازه کافی مدیریت نشود، کک می تواند یک ناامیدی مداوم باشد – و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا کنترل کامل محیط زیست به دست آید.

با این حال، داروهای پیشگیری از کک برای حیوانات خانگی بسیار موثر، در دسترس و آسان برای استفاده هستند. همانطور که گفته شد، سگ های مبتلا به آلرژی به کک بسیار حساس به نیش کک باقی می مانند و حتی قرار گرفتن در معرض بسیار کم می تواند باعث واکنش شود.

Parasites-of-pets

سایر بیماری ها

شایع ترین کک موجود در گربه ها و سگ ها کک گربه (Ctenocephalides felis) است. گاهی اوقات، خرگوش، جوجه تیغی و سایر کک ها ممکن است در گربه ها یافت شوند، اما این موارد بسیار کمتر دیده می شوند.

در حالی که بسیاری از گربه ها با کک زندگی می کنند و کمترین علائم آلودگی را نشان می دهند، کنترل به دلایل مختلفی توصیه می شود از جمله:

برای گربه ها ککمی تواند حامل مرحله لاروی کرم نواری Dipylidium caninum باشد و گربه ها با خوردن (بلع) کک ها در حین نظافت آلوده می شوند.

کک ها پتانسیل انتقال سایر عوامل عفونی را بین گربه ها دارند

همه کک های بالغ از خون گربه تغذیه می کنند. در بچه گربه های جوان، این می تواند باعث ضعف، کم خونی و مرگ شود

کک ها در انتقال “بیماری خراش گربه” بین گربه ها و انسان ها مهم هستند. این عفونت با باکتری Bartonella hensellae است و زمانی که کک ها از خون تغذیه می کنند پخش می شود. برخی از سگ‌ها و گربه‌ها به نیش کک‌ها حساسیت پیدا می‌کنند که باعث خاراندن بیش از حد آنها یا ابتلا به بیماری پوستی می‌شود. کک گربه می تواند در انسان های حساس، به طور معمول در اطراف مچ پا، خارش ایجاد کند. با استفاده از درمان های مدرن اکنون می توان کک گربه را به طور موثر کنترل کرد، اما در مواردی که کک ها بسیار رایج هستند، این ممکن است به تلاش قابل توجهی نیاز داشته باشد.

درمان کک برای گربه ها در دسترس است

طیف وسیعی از درمان‌های کک از دامپزشکان، فروشگاه‌های حیوانات خانگی و سوپرمارکت‌ها برای استفاده در گربه‌ها و روی گربه‌ها وجود دارد. ممکن است واضح نباشد، اما این محصولات به طور قابل توجهی از نظر ترکیبات، نحوه عملکرد، اثربخشی و ایمنی متفاوت هستند.

بسیاری از محصولات قدیمی حاوی محصولاتی هستند که ممکن است مؤثرتر یا کمتر ایمن باشند (برای گربه یا محیط زیست). مهم است که همیشه دستورالعمل ها را به دقت بخوانید و دنبال کنید، و در صورت امکان، ابتدا با دامپزشک خود صحبت کنید و از آنها مشاوره بگیرید – آنها به بهترین و ایمن ترین محصولات برای استفاده در گربه ها دسترسی خواهند داشت.

برخی از درمان‌های کک نیز به صورت قرص در دسترس هستند، که ممکن است برای برخی از صاحبان آن راحت‌تر باشد و برخی از قلاده‌های موثر برای کک نیز در دسترس هستند. با این حال، بسیاری از محصولات موجود در فروشگاه های حیوانات خانگی یا سوپر مارکت ها ممکن است کارایی بسیار ضعیفی داشته باشند. اینها معمولاً همان چیزی نیستند که از دامپزشک خود دریافت می کنید، و توصیه های دامپزشکی همیشه بهترین است. برخی از اسپری ها و پودرها را نباید در نزدیکی مخازن ماهی استفاده کرد زیرا برای ماهی سمی هستند. همیشه بررسی کنید که آیا یک محصول برای استفاده در بچه گربه ها ایمن است یا خیر، و در صورت درمان با چنین حیواناتی، گربه های باردار یا شیرخوار.

محصولات “spot on” به طور گسترده در دسترس هستند، اما بسیاری از مواد مختلف در حال حاضر در نقطه استفاده می شود. برخی از آنها بسیار خوب هستند و برخی بسیار کمتر موثر (یا کمتر ایمن) هستند. این محصول به صورت قطره معمولاً روی پوست پشت گردن استفاده می شود. اینها عموماً به آسانی اعمال می شوند، اما همیشه دستورالعمل ها را دنبال کنید، هرگز از محصول سگ روی گربه استفاده نکنید، و به یاد داشته باشید که همه “نقاط”ها به یک اندازه موثر نیستند.

یقه های ضد انگل

قلاده های حشره کش با مواد فعالی مانند پرمترین، پیرتروئیدها، ارگانوفسفره ها یا مواد بازدارنده رشد کک مانند متوپرن آغشته می شوند. به طور کلی، یقه‌ها خیلی مؤثر نیستند، همچنین ممکن است باعث تحریک موضعی پوست شوند و در صورت عدم استفاده از یک وسیله بازکن ایمنی می‌توانند منجر به آسیب شوند. با این حال، برخی از قلاده های کک جدیدتر (فقط در دسترس دامپزشکان) ممکن است بسیار موثرتر و ایمن تر باشند.

اسپری های آئروسل

اسپری‌های آئروسل برای گربه‌ها مشکل‌ساز هستند، زیرا بسیاری از گربه‌ها صدای خش‌خشی را که تولید می‌کنند ترسناک می‌دانند. علاوه بر این، بسیاری از این محصولات از محصولات قدیمی کمتر موثر و/یا کمتر ایمن استفاده می کنند.

تنظیم کننده رشد حشرات (کک).

تنظیم کننده های رشد کک علاوه بر وجود برخی از آماده سازی های موضعی یا اسپری های محیطی، ممکن است به عنوان یک محصول تزریقی یا به عنوان محصولی که می تواند به صورت خوراکی تجویز شود نیز موجود باشد. اینها ممکن است برای برخی از گربه‌ها راه‌حل‌های آسان‌تری باشند، اما همیشه باید با محصولی ترکیب شوند که کک‌های بالغ را می‌کشد.