حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

رایج‌ترین مشکلات رفتاری گربه‌ها و روش‌های درمان آن!

در این مقاله از فراوت به رایج‌ترین مشکلات رفتاری گربه‌ها و روش‌های درمان آن! می پردازیم. درست مانند انسان ها، گربه‌ها ترس، لذت، اضطراب،

رایج‌ترین-مشکلات-رفتاری-گربه‌ها-و-روش‌های-درمان-آن!

در این مقاله از فراوت به رایج‌ترین مشکلات رفتاری گربه‌ها و روش‌های درمان آن! می پردازیم. درست مانند انسان ها، گربه‌ها ترس، لذت، اضطراب، ناامیدی و بسیاری از احساسات دیگر را تجربه می‌کنند که این احساسات می‌تواند بر رفتار آن‌ها تأثیر بگذارد. در حالی که برخی از رفتارهای گربه طبیعی است، اما برخی دیگر طبیعی نیستند و می‌توانند نشان دهنده یک مشکل رفتاری یا مشکل سلامتی در گربه شما باشند.
در این مطلب در مورد رایج‌ترین مشکلات رفتاری در گربه‌ها، نحوه اصلاح بسیاری از این رفتارها و زمانی که باید از متخصصان کمک بگیرید، بحث خواهیم کرد.

علت مشکلات رفتاری در گربه ها چیست؟

گربه‌ها حیوانات بامزه‌ای هستند که هر کدام شخصیت منحصر به فرد خود را دارند. گربه‌ها در عین سادگی می‌توانند موجودات پیچیده‌ای باشند و کشف علت تغییرات رفتاری در آن‌ها می تواند یک چالش باشد، زیرا ممکن است به دلایل متنوعی رخ دهد. مشکلات رفتاری گربه‌ها مجموعه‌ای از رفتارهای اعصاب خوردکن را شامل می‌شود. گربه شما ممکن است خرخر کند، شما را بخراشد و یا در ساعت 3 صبح زوزه بکشد. اگرچه این رفتار می تواند ناامید کننده باشد، اما بهتر است به دنبال درک آن باشید. اغلب، گربه‌های بالغ به دلیل مشکلات رفتاری رها می‌شوند یا به پناهگاه‌ها سپرده می‌شوند. اما به جای تسلیم شدن، بهتر است به دنبال کمک باشید و با شناخت مشکلات رفتاری گربه‌ها سریع‌تر به حل مشکل بپردازید.

شایع ترین مشکلات رفتاری در گربه‌ها چیست؟

گربه ها می‌توانند رفتارهای ناامید کننده زیادی همچون نادیده گرفتن جعبه زباله یا خراشیدن مبلمان شما را از خود نشان دهند. با این حال، برخی از گربه‌ها (به ویژه بچه گربه‌ها) تفاوت بین رفتار قابل قبول و غیر قابل قبول را نمی‌دانند. خبر خوب این است که شما تنها نیستید. در واقع، 77 درصد از والدین حیوانات خانگی مشکل رفتاری با گربه های خود را تجربه کرده اند. شایع ترین مشکلات رفتاری در گربه ها عبارتند از:

1. خراشیدن

خراشیدن مبلمان یکی از رایج ترین نگرانی‎های رفتاری در گربه‌ها است، زیرا گربه‌ها برای نشانه‌گذاری قلمرو خود خراش می کشند. تقریباً 84 درصد از گربه‌ها وسایل خانه از جمله صندلی، فرش و سایر مبلمان را می‌خراشند. در حالی که این رفتار غیر طبیعی نیست، اما می‌تواند نشان‌دهنده نگرانی گربه شما نسبت به قلمرو خودش باشد. اگر خانه را دوباره مرتب کنید یا مبلمان خراشیده را دور بیندازید، ممکن است این رفتار در گربه شما از بین برود.

2. جویدن

گربه‌ها به اندازه سگ‌ها حریص نیستند، اما هنوز هم می‌توانند با دندان‌هایشان آسیب زیادی به وسایل شما وارد کنند. جویدن بیش از حد ممکن است ناشی از کسالت یا پرخاشگری باشد، یا شاید به این دلیل که گربه شما در حال بازی است و از بافت و طعم چیزی که می جود لذت می برد. در بچه گربه‌ها، جویدن ممکن است نشان‌دهنده دندان درآوردن آن‌ها باشد یا اینکه آن‌ها خیلی زود از شیر گرفته شده‌اند.

3. نشانه‌گذاری ادرار

دفع نامناسب یا ادرار نامناسب ، شایع ترین مشکل رفتاری است که توسط والدین حیوان خانگی گزارش شده است. تخمین زده می‌شود که 10 درصد از گربه‌ها در مرحله‌ای از زندگی‌شان ادرار یا دفع خود را در محل تعبیه شده انجام نمی‌دهند، خواه ناشی از عفونت، التهاب، سنگ مثانه، استرس یا تومور باشد. درگیری بین گربه‌ها یا سایر حیوانات خانگی در خانه می‌تواند به گربه ها استرس وارد کند و منجر به مشکلات مربوط به ادارار شود. اگر بچه گربه شما هنوز در مرحله تربیت برار ادرار کردن است، این نیز می‌تواند دلیل علامت گذاری ادرار باشد.

4. پرخاشگری

از رایج‌ترین مشکلات رفتاری گربه‌ها و روش‌های درمان آن! می توان به پرخاشگری اشاره نمود. گربه‌ها ممکن است به دلایل مختلفی نسبت به سایر حیوانات خانگی، افراد یا حتی صاحبان خود تهاجمی شوند. این رفتار می‌تواند ناشی از استرس و اضطراب یا یک مشکل پزشکی باشد که باعث درد یا تغییرات هورمونی در گربه شما می‌شود. پرخاشگری ناشی از ترس معمولاً با علائم هشداردهنده مانند صدای خفیف و قوز کردن همراه است. گاهی اوقات گربه شما رفتار پیچیده‌ای برای پرخاشگری از خود نشان نمی‌دهد و اگر بیش از حد تحریک شود و نتواند درک کند که چه رفتاری قابل قبول است، ممکن است حمله کند. رفع این مشکل مستلزم درک بهتر این موضوع است که دقیقاً چه چیزی باعث بروز این رفتار می‌شود، و بهتر است دامپزشک و متخصص رفتار حیوانات برای درمان مشکل اقدام کنند.

5. لیسیدن وسواسی- اجباری

همه گربه‌ها خودشان را لیس می‌زنند، اما لیسیدن مزمن معمولاً از درد، استرس یا اضطراب ناشی می‌شود. لیس زدن بیش از حد ممکن است جدی باشد و نشانه‌دهنده درد در گربه شما باشد. آنها ممکن است قسمتی از بدن خود را تا زمانی که بدون مو و سرد باشد لیس بزنند یا با وسواس سایر قسمت‌های بدن خود را آراسته کنند.

6. آواز

گربه‌ها موجودات آوازی هستند و معمولاً گربه‌ها میو می‌کنند تا به شما اطلاع دهند که گرسنه هستند یا می‌خواهند بازی کنند. با توجه به اینکه گربه ها زمانی که صاحبشان به رختخواب می روند فعالیت بیشتری دارند، معمولاً شنیدن زوزه و گریه در بیرون از درب اتاق خواب شما در شب طبیعی است. آنها ممکن است بی حوصله، گرسنه باشند یا صرفاً توجه شما را بخواهند. گربه‎های سیامی به طور طبیعی نسبت به سایر نژادهای گربه صدادارتر هستند و ممکن است با صدای بلند میومیو کنند تا توجه شما را جلب کنند. با این حال، زوزه کشیدن می تواند نشانه ای از پیری در گربه های مسن باشد و میوهای روزانه می تواند نشانه ای از درد گربه شما باشد.

چگونه مشکلات رفتاری گربه را متوقف کنیم؟

در رایج‌ترین مشکلات رفتاری گربه‌ها و روش‌های درمان آن! به این می پردازیم که چگونه مشکلات رفتاری گربه ها را متوقف کنیم. اگر شخصیت یا رفتار گربه شما به طور ناگهانی تغییر کرد، مراجعه به دامپزشک برای اطمینان از اینکه بیمار نیست یا درد ندارد بهترین راه برای درک رفتار آن‌ها است. دامپزشک شما می‌تواند درباره مکمل‌ها، داروها، فرمون‌ها، رژیم‌های غذایی خاص و موارد دیگر برای کمک به مهار مشکلات رفتاری گربه‌تان کمک کند. پس از مراجعه به دامپزشک و اطمینان یافتن از این موضوع که گربه شما بیمار نیست می‌توانید آن‌ها کمک کنید تا بر هر چیزی که باعث می‌شود رفتار غیر قابل قبولی را به انجام برسانند، غلبه کنند. در اینجا چند راه برای جلوگیری از چنین رفتارهایی پیشنهاد شده است.
• مشکل خراش‌های ناخواسته را می‌توان با در اختیار گذاشتن پست‌های خاراندن یا کاندوهای مخصوص گربه‌ها برطرف کرد تا بتوانند چنگال‌های خود را در آن فرو کنند تا از خراشیدن مبلمان دوری کنند. برخی از گربه‌ها پارچه‌ها و مواد خاصی را بیشتر از بقیه دوست دارند، بنابراین ممکن است لازم باشد پست‌هایی را که بافت‌های مختلفی ارائه می‌دهند، امتحان کنید. حتما آنها را در مناطق مختلف اطراف خانه قرار دهید. قرار دادن آن‌ها در دسترس گربه‌تان مفید است تا دوست پشمالوی شما ساعت‌ها بازی کند. همچنین می‌توانید از فرمون‌ها برای آرام کردن گربه‌تان و جلوگیری از هرگونه رفتار خاراندنی که ممکن است ناشی از استرس و اضطراب باشد استفاده کنید. فرومون ها به صورت اسپری، دستمال مرطوب و دیفیوزر موجود هستند.
• اگر گربه شما مشکل جویدن دارد، اولین قدم این است که با دامپزشک خود مشورت کنید تا مشکلات دندانی را برطرف کنید. اگر شما این موضوع را رد کنید، ممکن است گربه شما پرخاشگری خود را با شیئی که در حال جویدن آن است از بین ببرد،. فرمون‌ها و مکمل ها ممکن است به کاهش این رفتار تهاجمی کمک کنند.
• مشکلات جعبه ادرار باید بلافاصله توسط دامپزشک برطرف شود. ایجاد محل مخصوص، رژیم های غذایی، فرمون‌ها، مکمل‌ها و داروها می‌توانند به مشکلات رفتاری ادرار در گربه شما کمک کنند. وقتی شرایط پزشکی رد شده باشد، دفع نامناسب آن‌ها معمولاً سخت نیست. اگر مشکوک هستید که گربه شما از نوع بستری که استفاده می‌کنید خوشش نمی‌آید، سعی کنید جعبه ادرار بهتری تهیه کنید و مطمئن شوید که جعبه ادرار آن‌ها همیشه تمیز است. اگر چندین گربه دارید، مطمئن شوید که هر کدام از گربه‌ها جعبه ادرار مخصوص به خود را دارند و جعبه‌ها به هم نزدیک نباشند. درست مانند انسان‌ها، گربه‌ها نیز هنگام استفاده از حمام، حریم خصوصی خود را می‌خواهند.
• اگر گربه شما به شما حمله می‌کند یا رفتارهای پرخاشگرانه دیگری از خود نشان می دهد، آنها را تنبیه نکنید. این کار فقط مشکل را بدتر می‌کند، بنابراین بهتر است به طور کامل آنها را نادیده بگیرید، زیرا واکنش یا فرار ممکن است بازی را برای آنها هیجان انگیزتر کند. باز هم، فرمون‌ها، مکمل‌ها، داروها و رژیم‌های غذایی خاص ممکن است به مهار این رفتار ناخواسته کمک کنند. همچنین می‌توانید وسایل دیگری را در اختیار گربه خود قرار تا انرژی خود را روی آن متمرکز کند، مانند اسباب‌بازی‌ها.
• لیس زدن بیش از حد نشانه خوبی نیست. بنابراین اولین قدم خوب این است که با دامپزشک خود صحبت کنید. در عین حال، می‌توانید بر روی ایجاد احساس آرامش و امنیت بیشتر در محیط اطراف گربه خود کار کنید تا استرس و اضطراب آن‌ها کاهش یابد. سعی کنید فضای امنی برای آ‌ن‌ها بسازید که بتوانند بدون مزاحمت به آنجا بروند. فرمون‌ها نیز می‌توانند احساس امنیت بیشتری را برای گربه شما ایجاد کنند.
• اگر دوست پشمالوی شما در شب زوزه می‌کشد یا گریه می‌کند، سعی کنید در طول روز از طریق ورزش و روش‌های مشابه انرژی بیشتری از او بگیرید تا در شب فعالیت کمتری داشته باشد. آن‌ها ممکن است گرسنه باشند، بخواهند بیرون بروند یا به دنبال جلب توجه باشند، پس مراقب پاسخ خود باشید. اگر هر بار که توجه شما را می‌طلبند به سمت آن‌ها بپرید، گربه خود را آموزش می‌دهید تا به این صداها ادامه دهد.
بچه گربه‌ها بهتر از گربه‌های بالغ می‌توانند با تغییرات محیطی سازگار شوند، بنابراین مطمئن شوید که در جوانی آن‌ها را در معرض تجربیات مختلف زیادی قرار دهید. اگر بچه گربه خود را در معرض هر چیزی که ممکن است در بزرگسالی با آنها در تماس باشد، قرار دهید، احتمال اینکه در نهایت با یک گربه ترسناک مواجه شوید، بسیار کم است. با غنی کردن زندگی دوست پشمالوی خود، آن‌ها نیز کمتر دچار بی حوصلگی می شوند که می‌تواند به جلوگیری از مشکلات رفتاری گربه کمک کند.
به یاد داشته باشید، همیشه بهتر است از مشکلات رفتاری حیوان خود جلوگیری کنید تا اینکه برای درمان آن‌ها صبر کنید، بنابراین هر چه زودتر بتوانید با دوست پشمالوی خود معاشرت کنید، بهتر است. با این حال، گاهی اوقات مهم نیست که ما چه کار می کنیم، مشکلات رفتاری به وجود می‌آیند و شما باید در راه درمان و اصلاح مشکلات رفتاری گربه خود صبور باشد.

امیدواریم مقاله رایج‌ترین مشکلات رفتاری گربه‌ها و روش‌های درمان آن! برای شما مفید باشد.