حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اهمیت میکروچیپ‌حیوانات خانگی‌ در سفر

اهمیت-میکروچیپ‌حیوانات-خانگی‌-در-سفر

در این مقاله به اهمیت میکروچیپ‌حیوانات خانگی‌ در سفر می پردازیم. اهمیت گم نشدن حیوانات خانگی به‌ عنوان یکی از اعضای خانواده افراد تا جایی است که قوانین مهم بین‌المللی در این زمینه تصویب و اجرایی می شود. مرکز توجیهی مرتبط با حمل و نقل بسیاری از کشورها، حیوانات خانگی خاص کشور یا افراد آن کشور را در قوانین روادیدشان در نظر گرفته اند. در بخشی از اهداف این قوانین بیان شده است که «ما با این کار صاحبان حیوانات خانگی را تشویق می‌کنیم که برنامه‌های سفر خود را برای حرکت‌های بین‌المللی آینده به دقت بررسی کنند، آنها در نظر دارند تا صاحبان حیوانات خانگی، میکروچیپ های مناسب را تزریق کرده باشند و در هنگام تحویل گذرنامه به عنوان سند مراقبتی حیوان، آن را چک کنند».

نکات مراقبت از حیوانات خانگی قبل از سفر

صاحبان حیوانات خانگی باید قبل از رزرو حیوان خانگی خود، چه در خارج از کشور نقل مکان کنند و چه در داخل یک کشور سفر می‌کنند، قبل از خرید یا رزرو بلیط، قوانین کلی شرکت‌های هواپیمایی برای حیوانات خانگی را در مورد حیوانات زنده به‌عنوان بار اضافی، محموله و داخل کابین بررسی و تعیین کنند. صاحبان حیوانات خانگی همچنین باید تعیین کنند که کدام شرکت حامل برای مسیر سفر آنها قرارداد دارد و هزینه های آن چقدر خواهد بود.

ارسال حیوان خانگی از خطوط هوایی

سه راه برای ارسال حیوان خانگی خود از طریق خطوط هوایی وجود دارد: حیوان خانگی شما می تواند با شما در هواپیما سفر کند (در داخل کابین، به عنوان چمدان همراه یا بار). حیوان خانگی شما بر این اساس هزینه دریافت می کند. برخی از خطوط هوایی دیگر این گزینه را ارائه نمی دهند و برخی از کشورها به حیوانات خانگی اجازه ورود به داخل کابین را نمی دهند.

شما می توانید حیوان خانگی خود را در یک پرواز جداگانه رزرو کنید. نرخ بار از شما دریافت می شود که به طور قابل توجهی بیشتر از بار اضافی است. با این حال، بیشتر خطوط هوایی دیگر به صاحبان حیوانات خانگی اجازه نمی‌دهند که حیوانات خانگی خود را مستقیماً به عنوان محموله با شرکت هواپیمایی رزرو کنند.

شما می توانید بعد از گذاشتن مدرک میکروچیپ حیوان خانگی خود، آن را از طریق یک فرستنده تجاری دارای مجوز ارسال کنید. نرخ بار به اضافه هزینه حمل کننده حیوان خانگی از شما دریافت می شود. بسیاری از خطوط هوایی اکنون به این روش نیاز دارند مگر اینکه حیوان خانگی شما به اندازه کافی کوچک باشد که در کابین جا شود.

به عنوان یک قاعده، حیوانات 100 پوندی یا بزرگتر (از جمله وزن قفس) به عنوان محموله محاسبه می شود حتی اگر آنها با همان هواپیمای شما سفر کنند. با شرکت هواپیمایی بررسی کنید که آیا حیوان خانگی شما به آن وزن نزدیک است و تعیین کنید که آیا قانون خطوط هوایی ممکن است با این قانون کلی 100 پوندی متفاوت باشد یا خیر. در هر صورت حمل میکروچیپ در این مسیر به شما و حیوانتان کمک میکند و الزامی است.

سفر با یک حیوان خدماتی هم نیاز به میکروچیپ دارد

در برخی از قوانین معتبر بین المللی درباره حمل حیوانات بیان شده است که فقط حیوانات خدماتی آموزش‌دیده‌ای که به مالکان دارای ناتوانی جسمی یا روانی کمک می‌کنند، مجاز خواهند بود به صورت رایگان در کابین سفر کنند. حیوانات حمایت عاطفی دیگر همان حق را دریافت نخواهند کرد. اما همین حیوانات هم نیاز به میکروچیپ دارند و ارتباطی با نوع حیوان خانگی ندارد.

به همراه داشتن گواهی میکروچیپ

برای دریافت واکسن ها و گواهی های مورد نیاز در بازه زمانی مشخص شده با دامپزشک خود هماهنگ کنید. به طور معمول، خطوط هوایی به گواهی سلامت حیوانات خانگی نیاز دارند که بیش از 10 روز نباشد، حتی اگر کشور پذیرنده گواهی قدیمی تر را بپذیرد. با این حال، برخی از کشورها نیاز به گواهی سلامت دارند که حتی کمتر از 10 روز باشد. این مسئله را مستقیماً با شرکت هواپیمایی چک کنید.

کشورها از لحاظ وجود یا عدم وجود بیماری هاری (یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان) به سه دسته تقسیم می‌گردند:

  1. کشورهایی که این بیماری در آنها ریشه کن شده است (Rabies Free Countries) نظیر انگلیس و استرالیا
  2. کشورهایی که شیوع بیماری هاری در آنها پایین است (Third Countries) نظیر کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و مکزیک و …
  3. کشورهایی که شیوع بیماری هاری در آنها بالا است (High Incidence Of Rabies) نظیر ایران، ترکیه، امارات و…قبل از سفر توجه به این نکته که کشور مقصد شما جز کدام یک از گروه‌های بالا باشد، مهم است.

شما می‌توانید لیست کشورهای طبقه‌بندی شده بر اساس بیماری هاری را در سایت pettravel.com مشاهده نماید.

۱. سفر از ایران به کشورهای دسته اول (Rabies Free Countries)

ورود به این کشورها از ایران بدون قرنطینه، ممنوع است. مقررات مذکور در اکثر این کشورها صدق می‌کند. کشور انکلیس از سال ۲۰۱۲ تغییراتی در مقررات ورود حیوانات داده است. در صورت داشتن شرایط زیر، ورود بلامانع است:

  • داشتن میکروچیپ
  • واکسیناسیون هاری

پس از واکسینه شدن حیوان باید حتماً اطلاعات واکسیناسیون در گواهی بهداشتی بین المللی و شناسنامه ثبت شود که این اطلاعات شامل:

  • سن حیوان
  • شماره میکروچیپ و تاریخ دقیق تزریق میکروچیپ
  • تاریخ دقیق انجام واکسیناسیون
  • نام واکسن و شماره سری واکسن و تاریخ انقضاء آن
  • تاریخ واکسیناسیون یادآور (که باید زمان واکسیناسیون با محاسبات شرکت سازنده واکسن هم خوانی داشته باشد)
  • تست خون جهت اندازه‌گیری تیترآنتی بادی هاری

نمونه خون باید حداقل ۳۰ روز پس از واکسیناسیون هاری گرفته شود و باید به یکی از آزمایشگاه های مورد تأیید اتحادیه اروپا فرستاده شود (این ۳۰ روز باید از روز بعد از واکسیناسیون محاسبه گردد)

تست خون باید تیتر آنتی بادی را IU/ML 5/0 و یا بیشتر از این مقدار نشان دهد.

اگر تست خون توسط آزمایشگاه قابل قبول اعلام گردد، حیوان سه ماه بعد از نمونه گیری اجازه ورود به این کشور را دارد.

مدارک مربوطه:

  • گواهی بهداشتی بین المللی صادره از سازمان دامپزشکی و یا واحدهای تابعه و فرم (Veterinary certificate  Eu-Annex2)
  • درمان انگلی سگ‌ها بین ۲۴ تا ۱۲۰ ساعت قبل از ورود (Tapeworm)
  • حمل و نقل باید توسط خطوط هوایی و شرکت‌های حمل ونقل مورد تأیید AHVLA انجام شود

 

2. سفر از کشور ایران به کشورهای دسته دوم (Third countries)

مدارک مربوطه:

  • دارا بودن میکروچیپ
  • انجام تست خون جهت اندازه‌گیری تیتر آنتی بادی هاری (از آزمایشگاه های مورد تائید اتحادیه اروپا)
  • تکمیل و تایید فرم رسمی اتحادیه اروپا توسط سازمان دامپزشکی کشور یا واحدهای تابعه
  • گواهی بهداشتی بین المللی صادره از سازمان دامپزشکی کشور یا و احدهای تابعه
  • جهت سفر به آمریکا و کانادا که جز کشورهای دسته دوم هستند نیازی به آزمایش تیتر هاری نیست.

 

3. سفر از ایران به کشورهای دسته سوم (High Incidence Of Rabies)

در برخی از کشورها این قوانین به شکل جزیی تری بیان شده است:

برای مثال برای کشور آلمان فقط نیاز به گواهی بهداشتی صادره از سازمان دامپزشکی کشور یا سایر واحدهای تابعه است (کشورهای مالزی و امارات علاوه بر گواهی بهداشتی نیاز به آزمایش تیتر هاری دارند که آزمایشگاه‌های ایران مورد تائید این کشورها هستند) اما باید مدرک میکروچیپ حیوان را با خود داشت.

جهت سفر و ورود از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا (به اصطلاح کشورهای ثالث) به اتحادیه اروپا به همراه سگ، گربه و راسو، از تاریخ 29 دسامبر 2014، مقررات شماره 2013/576 (اتحادیه اروپا) ملاک می‌باشند. لطفاً بخصوص به فصل “شرایط ورود به اتحادیه اروپا” توجه فرمایید. طبق آن، شروط اساسی ورود حیوانات خانگی عبارتند از:

شروط مربوطه:

  • خالکوبی یا میکروچیپ جهت شناسایی
  • واکسن مورد تأیید هاری، مستند به گواهی سلامت حیوان طبق نمونه اتحادیه اروپا (رجوع شود به لینک مربوطه)
  • اظهارنامه شخص همراه
  • ورود مستقیم
  • اصولاً حداکثر 5 حیوان
  • نظر به وضعیت هاری در ایران (رجوع شود به “کشورهای ثالث خارج از فهرست”)، برای ورود از ایران شرایط اضافه ذیل نیز صدق می‌کند:

 

  • آزمایش خون پادتن هاری حداقل 30 روز پس از زدن واکسن و حداقل 3 ماه پیش از ورود به آلمان.
  • عدم نیاز به رعایت مهلت 3 ماهه، در صورتی که پیش‌تر آزمایش خون در اتحادیه اروپا صورت گرفته باشد.

برای ورود سگ‌های خطرناک به جمهوری فدرال آلمان، غیر از مقررات حقوقی دامپزشکی، ممکن است شرایط و یا محدودیت‌های دیگری نیز الزامی باشد.

میکروچیپ در سفر چگونه به کمک تان می آید

هر میكروچیپ دارای یك كد اختصاصی 15رقمی بوده كه در زمان ساخت توسط اشعه لیزر طراحی می گردد . این كدها غیر قابل تغییر و یا دستکاری بوده و در تمام مراحل حیات جاندار به عنوان عامل دقیق شناسایی استفاده می شود. مهم‌ترین ویژگی این ریزتراشه ها داشتن شماره شناسه منحصر به فرد می باشد و بعد از نصب در بدن حیوان اطلاعات آن در پایگاه داده مخصوص به ثبت می رسد. زمانی که شما حیوان را برای سفر طبق تمام قوانین مرتبط در بالا به کشور یا شهر دیگری می فرستید، به ماموران بررسی سلامت و هویت او کمک می کنید تا سفر امن تری برای اون فراهم کنید.

شماره شناسه ریزتراشه های ساخته شده توسط برندهای مختلف در تمام دنیا کاملا منحصر به فرد بوده و احتمال تکراری بودن آنها صفر است. دستگاه اسکنر میکروچیپ با تکنولوژی RFID نیز آن را توسط امواج رادیویی فعال نموده وتوسط امواج برگشتی به دستگاه ، كد اختصاصی ریزتراشه را تعیین می نماید.

این میکروچیپ الکترونیکی با یک پوشش شیشه‌ای خاصی محافظت می شود که قطعه را از واکنش سیستم ایمنی جاندار دور نگه می‌دارد. همچنین بافت زنده جاندار يك لايه نازك از بافت همبند را بدور ميكروچيپ ايجاد كرده و آن را در محل كاشت ثابت و محفوظ نگه می دارد و امكان حركت را از آن گرفته و تا پایان زندگی بدون هیچگونه عوارضی همراه حیوان خواهد بود.

زمان نصب میکروچیپ به نوع حیوان و سن آن بستگی دارد، زیرا بدن هر یک از آنها در زمان‌ مختلفی از زندگی برای نصب ریزتراشه ها آمادگی پیدا می‌کند ولی به طور کل می‌توان گفت کاشت میکروچیپ سگ و گربه در بازه زمانی ۵ تا ۸ هفتگی و طبق تشخیص نظر دکتر دامپزشک انجام می‌پذیرد. پس از نصب تراشه نیز کد مخصوص آن در شناسنامه‌ی بهداشتی حیوان ثبت می‌شود. پس بعد از تزریق میکروچیپ خیالتان از دسترس بودن حیوانتان راحت خواهد بود.